Pianist Julien Libeer (geb.1987) is een van de Belgische pianisten die ons land onmiskenbaar op de kaart zet. Zijn passie begon toen hij zes jaar oud was en een documentaire over Bernsteins West Side Story zag. Hij trad op met meerdere nationale en internationale filharmonische orkesten en met de beste solisten, zoals cellist Victor Julien-Laferrière.
Zijn nieuwe album staat volledig in het teken van het klavierwerk van Johann Sebastian Bach, het Welgetemperd Klavier in het bijzonder. Zijn fascinatie deelt hij met vele componisten van de barok tot op heden. De fijnzinnige composities spreken tot de verbeelding van eenieder die perfectie zoekt in muziek. Het werk bestaat uit twee cycli, in twee banden daterend uit 1722 resp. 1740-1742, met in ieder boek voor iedere majeur – en mineurtoonsoort een prelude gevolgd door een fuga. Het geheel werd aanvankelijk als een gracieuze oefening gezien, maar werd aanleiding tot het componeren van eigen versies van het origineel voor velen. Meer nog, veel componisten, zoals bvb. Claude Debussy zouden hun eigen studies schrijven, gebaseerd op Bachs basisidee.
Hij voerde gedurende iets meer dan een uur zowat de helft van zijn nieuwe album op in première tijdens het middagconcert op 14 februari in Amuz. Men kon een muis horen lopen, geen tussenapplauzen, maar een staande ovatie aan het eind. Terecht trouwens.
Heel pakkend was dat het beginthema, de Prelude en Fuga in C helemaal aan het einde erg lieflijk werd herhaald. Het is muziek die geen grote climaxen zoekt in extreme, maar die de samenvloeiing van klank de bevestiging laat zijn van een grootse muzikale schepping. Bach wist de hemel zelfs voor ongelovigen te bereiken.
Chopin, Rachmaninov, Schönberg (wiens dodecafonie toch ook heel veel aan Bach te danken heeft), Ligeti, Sjostakovitsj en zovele anderen. Koop dat album. Het schept magistrale rust binnen de perfectie.
Middagconcert gemist?
28 januari speelt het Taurus Strijkkwartet werk van Schubert. Info: http://www.middagconcerten.be