Merkwaardige producten / Koenraad Goudeseune

by akim a.j. willems

“De jury van de C. Buddingh’-prijs laat met haar nominaties voor 2018 zien dat nieuwe poëzie nog altijd moeilijk mag zijn.” Met die woorden opende de Nederlandse dichter Alfred Schaffer zijn stuk over de 4 genomineerden voor de prijs voor het beste Nederlandstalige poëziedebuut van het voorbije jaar in De Groene Amsterdammer van 9 mei 2018. We lazen ondertussen 2 van de 4 bundels en die bevielen, maar toch voelen we ons meer verwant met de Vlaamse dichter Koenraad Goudeseune – al lang geen debutant meer, dus: niet in the running – wanneer die met de regelmaat van een Zwitserse atoomklok verzucht “of het in godsnaam ook nog allemaal gewoon en begrijpelijk mag zijn in de poëzie?”

Goudeseune (°1965) is, tot zijn eigen frustratie wellicht, een “writer’s writer”. Een schrijver (van proza en poëzie) waar recensenten zelden of nooit een woord aan vuil maken, maar die hoog aangeschreven staat bij andere schrijvers die zijn werk kennen. Een schrijver waarvan zijn, ondertussen talrijke, uitgevers zijn boeken bij leven nauwelijks aan de straatstenen gesleten krijgen, maar waarvoor – dat voorspellen we u met een zekere stelligheid – verzamelaars later belachelijk veel geld gaan betalen op Catawiki.

Goudeseune debuteerde in 1987 en heeft anno 2018 7 gedichtenbundels en 4 verhalen- en/of brievenbundels op zijn naam staan. Zijn nieuwste gedichtenbundel “Merkwaardige producten” telt maar liefst 136 pagina’s poëzie. Voor zij die niet zo vaak poëzie lezen: dat is 2 à 3 keer zoveel als een doorsnee-debuutbundel die dit jaar verschijnt.

“Goudeseune kon niet kiezen”, zou een kwaadwillig recensent kunnen stellen. Toevallig volgen we Goudeseunes productie een beetje – hij post dagelijks op sociale media – en weten we dus dat hij wel degelijk gekozen heeft uit een nog groter aanbod dat slechts zelden richting ondergrens duikt als ’t op kwaliteit aankomt. Zitten er dan geen mindere gedichten bij? Natuurlijk wel, zelfs in bundels van 50 of 60 bladzijden zitten mindere gedichten. Maar je moet de wereld niet op zijn kop willen zien. Wat belangrijker is: ‘Merkwaardige producten’ bevat tig keer meer goede gedichten dan eender welke andere bundel die al verscheen in 2018.

Ook in zijn thematieken voelt Goudeseune geen dwang tot experimenteren. De dingen die hij kent, daar heeft hij het over: de liefde & het falen daarvan, de dood – & hoe die geen zoden aan de dijk zet – en verval…zijn eigen verval als mens van vlees en bloed, als minnaar, als dichter, enzovoorts. En hij heeft het daarover op een beheerste, maar eloquente manier die Schaffer wellicht als “ouderwets” zou bestempelen. Laat mij het eens zijn met de man die de achterflaptekst voor deze bundel schreef (ik verwed er een pink om dat het Goudeseune zelf was): “Als dit ouderwetse poëzie is, waar jury’s hun neus voor ophalen, laat dan de toekomst vol zijn van ouderwetsheid!”

“Hé, dit is een recensie van een poëziebundel en ik heb u nog niks ingewikkelds horen zeggen”, hoor ik u zeggen. “Mag het in godsnaam nog allemaal gewoon en begrijpelijk zijn, ja?” is het enige dat ik daar op kan antwoorden. Dus laat ik, tot slot, graag de dichter zelf nog even aan ’t woord.

SONNET

Op een dronken avond vond ik mijn weg niet meer naar huis.
Waar ik woonde, wie ik was – ik had waarachtig geen idee