Reynaldo Hahn (1874-1947) is een van die componisten die ergens in een niche van de geschiedenis is gekropen. En misschien benadrukt dit de componist-schrijvers serene karakter. Net daarom is het zo erg de moeite om de man in zijn geheel te leren kennen. Wat hij ademde schreef hij en omgekeerd; was het niet in muziek, draaide het er nog rond ook. Fijnzinnigheid schreeuwt niet om de massa, maar dient gesavoureerd te worden. Zo ook het boek met CD Ô mon bel inconnu, genoemd naar zijn gelijknamige Comédie Musicale.
Reynaldo Hahn was langs vaders kant van Duits-Joodse afkomst en werd in Venezuela, het thuisland van zijn moeder, geboren. Zijn thuisbasis was Parijs, waar hij zich in intellectuele kringen bewoog. Zijn veelzijdige achtergrond en zijn bescheiden karakter maakten van hem een goede observator die wist wat hij wilde overbrengen en ervaren. Zijn intieme vriendschap met schrijver Marcel Proust zou hem uiteindelijk inspireren tot een carrière als muziekcriticus.
In deze publicatie nemen diverse schrijvers, critici en muzikanten u mee naar zijn wereld, naar de discussies die toen aan de orde waren en zelfs naar die ene avond in 1933, waarop Ô mon bel inconnu in première zou gaan in Parijs. Het boek – uitgegeven in Frans en Engels – bevat mooie foto’s en aantekeningen, tekeningetjes en krulletjes die u onmiddellijk in de sfeer van die tijd brengen. Zowel de eigen aantekeningen en bemerkingen, zangadviezen en bedenkingen van Hahn zelf komen aan bod, als de reflectie daarop vanuit hedendaags opzicht. En misschien moeten mensen die bang zijn van operette, omdat ze er wel eens intellectueel hun vingers aan vrezen te verbranden, dit boek ook maar eens dringend raadplegen. Operette is een volwaardig genre en er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen de amusementsopvoeringen in lokale parochiezalen en ernstige opvoeringen. U zult tenslotte ook geen Bohème op zo’n plaats tegenkomen. Neen, het gaat hier allemaal niet om een stuk Romeinse geschiedenis, maar ook humor vereist subtiliteit en niveau.
Proeft u die fijnzinnigheid van Hahn, geniet van zijn bemerkingen, zijn onderzoek, de manier waarop hij omging met de zangers, hier hoofdrolspeler Sascha Guitry in het bijzonder.
De opname die het boek vergezelt, werd opgenomen door het Orchestre National Avignon-Provence o.l.v. Samuel Jean en benadert in ieder opzicht wat Hahn u in het boek laat voelen. De volledige tekst met vertaling is eveneens ter uwer beschikking. U kunt naar de opera gaan, ook in deze moeilijke tijden. Dankzij deze mooie uitgave van Palazzetto Bru Zane. Centre de Musique Romantique Française.
Wees er snel bij, want het gaat om een eerste gelimiteerde en genummerde uitgave van 3500 exemplaren.