In de prachtige kapel van het Holland college in Leuven gaan op zondagochtend nogal wat concerten door. Vele musici en ensembles komen daar hun programma’s uittesten, om ze daarna rond te strooien in het reguliere concertaanbod.
Zo gingen we zondag ll. luisteren naar de Kroatische pianiste Kristina Kebet, in een stevig concert, waarbij pianopreludes van Chopin doorheen het ganse programma waren geweven.
Kristina Kebet werd in Kroatie geboren en kreeg daar haar eerste muziekopleiding aan het conservatorium van Zagreb. Later kwam zij naar het Lemmensinstituut, waar ze terechtkwam in de klas van Alan Weiss. Voor een vervolmakingcursus ging ze naar Grigory Gruzman in Weimar. Maar ook Sergio Tiempo , Boris Giltburg and Lilya Zilberstein waren haar mentors. Zij vervulde begeleidingsopdrachten voor ‘ Midsummer Mozartiade’ in Brussel en Clarinetfest in Gent en Oostende.
Het programma dat ze ons bracht was erg divers, waarbij dus de Preludes op.28 als een rode draad doorheen haar recital liepen. Chopin schreef ze in navolging van Bach’s preludes uit zijn Welgetemperd klavier. Als hulde aan Bach kwam ook de transcriptie van Ferruccio Busoni aan bod op de ‘Koraal prelude BWV 659’, bedachtzaam en helder gebracht. De aansluitende ‘Petit Prelude in C’ van de Leuvense pianovirtuoos Arthur De Greef vervolledigde de reeks preludes die dit recital rijk was.
Van die andere Leuvenaar Wilfried Westerlinck vertolkte Kristina Kebet met inzicht en duidelijk plezier drie losse pianostukken ‘ Frontsipice’ , ‘Spleen’ en de voor de linkerhand geschreven expansieve ‘Fanfare’ uit 2013. Tot slot waren er nog wat werken van Kroatische componisten waarmee we kennis konden maken. Dora Pejacevic (1885-1923)komt uit een adellijke familie, en kreeg haar muziek opleiding door privé leraars in Zagreb, Dresden en Munchen. Zij was de eerste Kroatische componiste die een pianoconcerto schreef , en haar Symfonie ging in première in het Musikverein in Wenen. Van haar leven werd in 1993 een film gemaakt. De twee deeltjes uit ‘Bloemenleven’ bewijzen duidelijk haar meesterschap, geënt in de romantiek met sprekende en meeslepende melodieën. Uitgaand van de wereld van Mendelssohn, sluit ze aan bij deze van Lodewijk Mortelmans, Marinus de Jong, of Christian Sinding. Kristina Kebet bracht ons hiermee echt een verrassing zoals ook een ’Toccata’ uit 2003, van de nu in Berlijn wonende pianist-componist Marin Limic, waarmee ze haar recital krachtig en overtuigend besloot.
Naar goede gewoonte was er na het concert tijd om de pianiste te ontmoeten in de steeds aangename Winterkamer van het Holland college.
Kroatische piano muziek in Leuven
774