KEW Finale avond III – Teamwork en abstracte overgave

by Knopskaya
Brussels Philharmonic mocht voor de derde avond op rij twee fantastische finalisten begeleiden onder het dirigeerstokje van  Stéphane Denève. Het is het opgelegde werk, 5 Albumblätter, van componist Jörg Widmann dat speciaal voor de competitie werd geschreven, dat een uitgelezen kans is voor iedere kandidaat om vijf kanten van zichzelf in een geheel te gieten. Het is als publiek altijd wat moeilijk om uit te maken wie het gespeeld heeft volgens het hart van de componist, en zo is dat ook voor de finalisten. Toch iets waar steeds rekening dient mee gehouden te worden. Of men het smaakt of niet, hangt dus veeleer af met persoonlijke voorkeuren die al dan niet overeen komen met de uitvoering van kandidaat A of B. We dienen daarbij nog eens te benadrukken dat er eens op dit niveau geen onderscheid meer is tussen goed of slecht, wie hier geraakt is de naam laureaat volmondig waard. Het zijn de omstandigheden, de menselijke stressfactoren, het karakter, de insteek van het gekozen concerto die allen samen de ene prestatie van de andere onderscheiden. Dat er vandaag voor romantiek tegenover eigentijds gekozen werd, maakt dit punt nog eens zo duidelijk.
Jeremias Fliedl, geb. 1999, koos voor het Concerto in A Minor op. 129 van Robert Schumann nadat hij het opgelegde stuk vol betekenis wist te spelen. Het leek wel of deze derde finaledag de dag was waarop het stuk gerijpt was, ondanks de finalisten hun voorgangers op het moment van hun prestatie nog niet konden gehoord hebben. De verdienste is dus puur en oprecht. Fliedl bouwde een goede dialoog op met de muzikanten-solisten waardoor de cello net op de cruciale momenten de overhand nam. Alles was perfect binnen proportie en met de juiste lyrische touch. De juiste nuance zorgde telkens voor de perfecte samenklank of ondersteuning. Die accenten wist hij verder te leggen in zijn Schumann-vertolking. Men ziet ook dat hij zich op zijn plaats voelt te midden van een groot orkest. Het is helemaal niets nieuws en hij durft zichzelf ten volle uitdrukken. Zijn voorliefde voor kamermuziek schemert sterk door in zijn interpretatie met mooie weemoedige stukken. Ook het orkest voelde het zo aan. De momenten van samenspel werkten dan ook groots in. Fliedl is een teamspeler, zoveel is zeker.
Fliedl studeert aan het Mozarteum te Salzburg en combineert dit met studies aan de universiteit van München. Hij is laureaat in wedstrijden zoals het Cellobewerb Liezen te Oostenrijk en de Svirél muziekwedstrijd in Slovenië. Daarnaast trad hij op met meerdere grote orkesten zoals het Württembergisches Kammerorchester en het Zagreb Chamber Orchestra, enz… een echte orkestbeest als we het aantal namen lezen.
Hayoung Choi, geb. 1998,  ging voor de bijzondere keuze van Witold Lutosławski’s Cello Concerto. Choi werd geboren in Duitsland, maar combineerde de studies in haar geboorteland met richtingen in Korea, waar haar roots liggen. Ook zij won een aantal internationale prijzen zoals de Krysztof Penderecki cello wedstrijd – iets wat haar keuze voor Lutoslawski kan verklaren –  en de Brahms wedstrijd in Oostenrijk. Van deze laatste was zij de jongste winnaar ooit. Als soliste trad ze onder meer op met de Salzburger Camerata en het Suwon Philharmonic Orchestra. Ze deelde het podium reeds met grote namen als Gidon Kremer, Elena Bashkirova en jawel, Jörg Widman himself.
Het opgelegde stuk wist zij onmiddellijk naar haar hand te zetten. Ze heeft het gewoon voor dit soort – eigentijdse –  muziek dat experimenteel klanken uitdaagt. Ze zat letterlijk en figuurlijk op haar plaats en men zag gewoon het speelplezier. Nochtans, die Lutoslawski is geen simpel stuk. En toch, ze begon eraan met het grootste gemak. Na vijf minuten werd al duidelijk dat het niet anders kan dan dat we haar bij de eerste zes zullen terugzien. Het heeft iets atletisch, al die klanken op te bouwen, zonder directe melodische achtergronden, helemaal vanuit het abstracte. En toch, alles zat op zijn plaats en ze wist er naast passie nog gevoel in te smijten ook. De eerste kandidate waarvoor het publiek toch eventjes recht ging staan. Terecht ook. Een klein meisje dat een grote prestatie leverde en dat dan nog door een niet alledaagse keuze. Hoed af!
Meer info & herbekijken: http://www.QueenElisabethCompetition.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord