Het menselijke requiem van Brahms door barokke bril

by Knopskaya

Wanneer men het woord Requiem uitspreekt, komt daar bijna in een adem de naam Mozart bij. Terecht of onterecht? Natuurlijk blijft het requiem van Mozart een onmiskenbaar meesterwerk, maar er werd zoveel meer onder die titel geschreven, zelfs nog voor de componist geboren was. Het was Johannes Brahms die voor zijn eveneens magistrale requiem, Ein Deutsches Requiem, de mosterd ging halen in Bijbelse teksten, teksten die door componisten in de barok reeds werden aangewend bij het schrijven van verschillende  requiems. Vox Luminis zet ze graag voor u op de kaart. De teksten van Brahms worden als leidraad gebruikt om negen componisten uit de Duits Lutherse barok opnieuw recht aan te doen. Al gebeurde het eerder omgekeerd, toch komt het bij deze opname zo over. Een onthullende opname vol parels die nog nooit eerder werden opgenomen.

Het mooie aan het requiem van Brahms is dat het vooral een troost wil zijn voor de overlevenden, eerder dan een klaagzang voor de overledenen. Een requiem van hoop, of een menselijk requiem zoals hij het zelf ook noemde.  De teksten ademen deze boodschap dan ook uit onder het motto van evangelist Matteüs: “Zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden” -Matteüs. Het album begint dan ook met een stuk van Scharmann dat de sfeer meteen zet. Gedenke, Herr, wie es uns gehet. Een stuk met zoveel inleving waardoor men beseft dat men wel verder moet luisteren en de teksten tot zich moet laten komen, gedragen door de muziek.

Van de hand van Hammerschmidt mogen we verschillende teksten horen op deze opname. Toch wel een van de meest voorname componisten van toen wat religieuze muziek betreft. Hij zou zelfs eerder gekend gestaan hebben voor zijn orgelmuziek, al is hier spijtig genoeg niets meer van bewaard. En zo leren we ook andere namen kennen die onze interesse opwekken naar meer. Een mooie aanleiding om nog meer werk van verloren namen op de kaart te zetten. Een mooie oproep misschien naar Vox Luminis, een ensemble dat België terecht trots maakt door te exploreren en vervolgens fijnzinnig te verspreiden. Weer een fijne ontdekking binnen label Ricercar, dat hiermee opnieuw een mooie inzage biedt in hoe oude muziek nog steeds de harten kan verwarmen. Lijdzaam barok, maar toch menselijk troostend. Een beetje thuiskomen onder nieuwe klanken.

 Ricercar RIC445 – http://www.outhere-music.be

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord