Antwerpse Klavecimbel Ambiente

by Knopskaya

Stelt u zich een zonnige dag voor ergens rond het jaar 1600, de gouden eeuw waar Antwerpen trots op gedijde. Mooie straten, bloeiende handelskramen, patriciërswoningen,…

Achter de gevels stonden de mooiste snaarinstrumenten van hun tijd: klavecimbels, virginalen. Bij de familie Duarte speelt dochter Fransisca op een van de Ruckers-Couchet modellen die u tegenwoordig kunt terugvinden in het Vleeshuis. Probeert u dit beeld, temidden van de kunst van Rubens en Van Dyck vast te houden. Zo idyllisch klinkt het album Ruckers me fecit Antverpiae, uitgegeven door Et’cetera records. Klavecinist Mario Sarrechia, sopraan Lieselot De Wilde en luitist Justin Glaie zorgen voor een fantasierijk sfeerbeeld.

Het was niet verwonderlijk dat er zoveel klavecimbel in Antwerpen weerklonk, in Antwerpen werden reeds honderd jaar lang de beste instrumenten gebouwd. Er werd voortdurend nieuw repertoire geschreven en componisten zoals Jan Pieterszoon Sweelinck bezochten de stad om er de beste instrumenten te vinden en te bespelen. Hij klopte daarvoor aan bij niemand minder dan de broers Joannes en Andreas Ruckers, zonen van de befaamde klavecimbelbouwer Hans Ruckers (1533-1598). Zij maakten de mooiste enkele en dubbele klavieren in verschillende maten, en met de mooiste afwerkingen in warme kleuren.

Warme klanken, dito stemmen… als in een sprookjeswereld

Bekende namen uit de gouden eeuw, vlak ervoor of erna zoals John Bull, John Dowland, Orlandus Lassus, …  samen met een aantal anonieme pareltjes, klaar om u op wandel te sturen en door de  ramen naar binnen te kijken. Geef uw oren en innerlijke ogen de kost.

RUCKERS ME FECIT ANTVERPIAE
MUZIEK VOOR ANTWERPSE KLAVECIMBELS & VIRGINALEN, 1560-1660

Etcetera KTC1755 – http://www.outhere-music.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord