Awakenings – geborgen ontwaken

by Knopskaya

Het is een misverstand dat muziek steeds zwaar zou moeten klinken of ingewikkeld zou moeten worden uitgevoerd om impact te hebben. Muziek is communicatie, een eerste ontmoeting. Wat doet u liefst ’s morgens wanneer u ontwaakt; schrikken van de wekker  die u meteen het nieuws van de dag mededeelt of de eerste zonnestralen doorheen de gordijnen zien schijnen? Wat zal u het meest voeden?

Zachte ontmoeting
Het jonge Belgische Trio Aries (Latijn voor  sterrenbeeld ram) kiest samen met u voor het laatste. Het is eerst fijn uzelf te ontmoeten vooraleer verder te gaan.  Van daaruit stroomt alle  energie verder naar muziek en leven. Violiste Alice Van Leuven, cellist Paul Heyman en pianist Wouter Valvekens keren met deze instelling terug naar de periode van de romantiek, zonder zich daarbij in een idylle te verliezen. Ze kozen voor stukken waarbij de componist zelf berusting vond, een frisse bries voelde waaien doorheen zijn bestaan. Met die instelling werd de muziek uitgevoerd, waardoor het niet enkel een fijn ontwaken betekent. Het is een rustpunt dat u op ieder moment van de dag kan bereiken. De muziek spreekt op dergelijke manier dat er zelfs van achtergrond geen sprake kan zijn. Het zijn de dialogen tussen de instrumenten – waarbij de piano een duidelijk evenwaardige speler is, zoveel meer dan begeleidend instrument – die een mooie gloed over uw gemoed neer zullen laten dalen.

Identiteit
Alexander Skriabin (1871-1915) werd vaak gezien als een emanatie van Chopin, gezien de piano zijn centrale instrument was. Zijn opus 2 nummer 1 uit 1887 is vooral een lieflijk lied van een groeiend componist die zijn eigen weg begon te gaan en klank begon te ontdekken. Hier in een arrangement van Alexander Krein voor pianotrio.

De Tsjechische componist Josef Suk (1874-1935) beleefde zijn innerlijke wereld door kleur te geven aan zijn Boheemse roots. Hij verwerkte ze in opzwepende composities waarbij de volksmuziek steeds een grote rol speelde. Hij was de schoonzoon van Antonin Dvořák, maar zou door zijn eigen weg te volgen steeds in de schaduw blijven van zijn tijdgenoten.

Het was aan het einde van zijn leven dat de veel te vroeg gestorven Franz Schubert (1797-1828) het Notturno D897 componeerde. Alle typische elementen voor zijn werk zijn hoorbaar, maar binnen een bepaalde berusting. Geen ongeduld meer naar wat toch niet kan zijn. In plaats daarvan nog meer verfijning. Deze kleine elementjes wekken een bijzonder verlichtende vreugde op.

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) lijkt op het eerste gezicht perfect te passen in het rijtje. Zijn muziek was romantisch, melancholisch reflectief. Maar met zijn pianotrio in D uit 1839 gaat hij dieper, geeft hij de piano een haast transcendente rol. Hij overtijgt hierbij zijn eigen stijl en laat zijn meest vurige inborst kennen. Een beetje strijdlustig en trots zelfs. Als het opborrelen van wat al zolang diep schuilging.

Dit album geeft sprankels weer van wat diep vanbinnen in ieders ziel schuilt, de meest pure boodschap uit het hart van de componist aan zijn publiek. Een oprechte aanwinst in uw platenkast.

Et’cetera Records KTC 1746

http://www.outhere-music.com

i.s.m. Beeldenstorm vzw & Klara.be

Winnaars van de Super Nova kamermuziek wedstrijd 2020

HOME | Trio Aries | Piano Trio | Brussels

 

 

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord