Bachs complexiteit in alle eenvoud en berusting

by Knopskaya

Barokvioliste Ann Cnop stelt haar nieuwe CD voor vol materiaal dat haar reeds als kind liet dromen.  Toen ze nauwelijks tien jaar oud was, wist ze het al; voor haar veertigste zou ze Johann Sebastian Bachs sonates en partitas opnemen. En zo geschiedde het, bij het Belgische label Et’cetera. Een jarenlang rijpingsproces waarbinnen ze deze stukken kon laten innerlijk evolueren, steeds opnieuw herontdekken en vooral rijpen. De CD lost dan ook alle verwachtingen vlotjes in.

Tijdens het presentatie concert trakteerde ze het publiek op sonate BWV 1003 en misschien wel de meest beroemde, sonate BWV 1004 met aan het einde de wereldberoemde chaconne. En ondanks ze die chaconne feilloos opvoerde, liet ze verstaan dat de beweging die eraan voorafgaat, een sarabande, eigenlijk mogelijk nog meer kan overtuigen. Dit maakte het publiek extra attent, waarna ze volop wist te overtuigen dat ze gelijk had. Op de CD kunt u deze dus zo vaak herbeluisteren en laten zakken als u wil. Dat en nog zoveel ander moois van de componist, want het betreft hier een dubbele CD.

BWV 1003 toonde dan weer haar ongelooflijk geduld. Want dat heb je natuurlijk nodig om Bach te spelen. Bach is iets heel complex, wiskundig, enorm gelaagd en toch weet hij zijn muziek zo erg naar de essentie te herleiden, alles komt zo eenvoudig en natuurlijk over. Eenvoudig, maar allesbehalve simpel. Als je dit kan met muziek, heb je het meesterschap van Bach in je handen. En het is ook zo dat Ann Cnop het ziet. Het gaat om veel meer dan een vliegensvlug vingerspel, of een wedstrijd in virtuositeit. Het draait hem allemaal om de muziek die op te juiste plaatsen in mekaar valt en het plaatje perfect laat kloppen. Men hoort de muziek tegen een muur van stilte en ervaart ze daardoor ook als enorm rustgevend. De complexiteit die de eenvoud ontmoet en zo tot volledige contemplatie leidt. Dat is Bach. Iets waar het publiek tijdens de verschillende CD-presentaties van heeft gesnoept. Wie niet met de ogen dicht alles tot zich nam, zat duidelijk mee te bewegen. Men kon een speld horen vallen en aldus de kleinste en fijnste klanken meekrijgen. Muziek vult de stilte, en dat is de onnoemelijke kracht achter Bach.

KTC1768 http://www.outhere-music.com

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord