Bachs ritme dat generaties lang blijft zinderen

by Knopskaya

De ritmische, onstuimige, quasi ononderbroken instrumentale muziek van Bach vertoont gelijkenissen met de muziek van onze tijd en in het bijzonder met die van de minimalistische componisten uit de 20e eeuw. La Tempête laat je kennismaken met de verwantschap tussen stijlen en tijdperken die schijnbaar ver uit elkaar liggen, tot het moment waarop je vergeet waar ze vandaan komen.

Het lijkt wel alsof er iets elektrisch schuilt in de muziek van Bach, iets mechanisch dat toch tot ultieme emoties kan leiden omwille van het perfecte. In alle complexiteit straalt het eenvoud uit. Als een wiskundige formule die in 1 lijn kort en bondig te definiëren valt en waarvan je berust in het feit dat het allemaal klopt. Zo klinkt dit album. Bach in zijn puurste vorm, herinterpreteerd en als inspiratie gebruikt voor nog zoveel meer minimal music uit de twintigste eeuw. Al wat Bach teweegbracht binnen dit kader wordt als bijna een getuigenis aan de luisteraar gepresenteerd.

J. S. Bachs klavecimbelconcert in d mineur is het middelpunt van dit programma: ‘Deze muziek lijkt me absoluut modern: een continue, eindeloos ontwikkelende draad, die het een bijna hypnotiserend aspect geeft… Deze bijvoeglijke naamwoorden behoren ook tot het vocabulaire van de hedendaagse muziek, of het nu ‘populair’ is, zoals in techno, of ‘kunstmuziek’, zoals in de zogenaamde repetitieve of minimalistische beweging’, zegt Simon-Pierre Bestion.

Tweehonderddertig jaar na Bach schreef Górecki een klavecimbelconcert in dezelfde toonsoort, waarbij hij het gebruikte ‘als een zeer ritmisch en uiterst sluipend instrument’. John Adams, een leidende figuur van de Amerikaanse minimalistische beweging, componeerde Shaker Loopsin in 1978: ‘Dit meesterwerk krijgt een speciale interesse omdat we op instrumenten met darmsnaren spelen. Dat geeft de muziek een heel bijzondere textuur.’ Bachs Passacaglia (‘een enkel muzikaal thema eenenveertig keer gehoord’) en Jehan Alains Litanieën completeren dit programma, dat de gebroeders Bestion samenbrengt, met Louis-Noël Bestion de Camboulas als solist in de concerten.

 

“Een risico, met trots genomen door doorgewinterde muzikanten” (Le Monde)
ALPHA 985 – http://www.uthere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord