Bloeiende Mozart in Japans Maanlicht

by Knopskaya

De Japanse componist Toshio Hosokawa, groeide op met de traditionale klanken van de kodo, maar raakte reeds op jonge leeftijd gefascineerd door de Weense school uit classisisme en romantiek. Zijn liefde en respect voor de Aziatische muziek in combinatie met zijn fascinering voor muziek uit de westerse klassieke muziek, die hij trouwens in Duitsland zou gaan bestuderen, zorgde voor een kruisbestuiving binnen zijn eigen oeuvre.

Zo kreeg hij in 2006 de opdracht om een werk – Lotus under the moonlight – te schrijven voor het Mozartjaar; de uitvoerder mocht hij zelf aanwijzen. Mozart was steeds een componist geweest naar wie zijn diepste respect uitging omwille van de combinatie van waardigheid en verfijning. De overweldiging van zorg en troost, is zelden terug te vinden in Oost-Aziatische composities. Reden genoeg om voor een compositie in F mineur te gaan.  Bloemen zijn voor Hosokawa steeds belangrijk. Ze zijn een wederkerend thema in de Oosterse poëzie en dragen wanneer ze bloeien een boodschap van zelfontplooiing.

In het concerto dat Hosokawa schreef, is de piano de lotus, die zich in het water begeeft, onder het maanlicht en boven de onderwaterwereld. De lotus opent zich gestaag  en zet zijn wortels diep in de modder terwijl de bloem gaat bloeien. Een mooi thema dat zich vervult in de uitvoering van Momo Kodama, hier op die album te horen, samen met het Mito Chamber Orchestra o.l.v. Seiji Ozawa.  Zij was trouwens de eerste uitvoerder.  Gezien deze opname gebeurde onder de leiding van Ozawa, van wie Hosokawa steeds een grote bewonderaar was, is deze opname binnen de ECM new series des te betekenisvol voor de componist.

Fijnzinnig slagwerk in combinatie met houtblazers brengen u naar die avond waar vuurvliegjes u een verhaal vertellen op een koningsblauwe achtergrond en waarbij de maan geelwit over de roos-witte lotus schijnt van waaruit klanken opstijgen. Betoverend mooi. Hosokawa-Mozart-mooi.

Ook pianiste Momo Kodama voelt een diepere connectie tussen twee werelden, en verwijst naar de Schubertiaanse Sehnsucht uit het gedicht Mondesaufgang van Annette von Droste-Hülshoff.

An des Balkones Gitter lehnte ich
und wartet, du mildes Licht, auf dich

Laat u zich verrassen door het Maanlicht tussen oost en west, gevolgd door het pianoconcerto nr 23 in A groot K488 van de grootmeester uit Wenen zelf.

ECM 2624 http://www.outhere-music.be

Momo Kodama en Toshi Hosokawa maakten eveneens voor ECM records een opname in 2017, rond het werk van Claude Debussy

Misschien houdt u ook van: