Catalina Vicens – als kathedralen praten konden

by Knopskaya

Voor ons lijkt het allemaal normaal, wanneer we hier in West-Europa door een historisch stadscentrum kuieren. Misschien eten we wel een ijsje, of zoeken we een terrasje, en we shoppen. Wel, misschien zouden we beter eens naar boven kijken wanneer we in de schaduw van zo’n oud gebouw zitten te zonnebaden. Oude gebouwen zitten vol  wezens waarvan je je bijna afvraagt of ze ooit bestaan hebben en aan wiens fantasie ze ontsprongen. Voor de middeleeuwse mens waren ze nochtans alledaags aanwezig. Ze werden niet enkel zichtbaar via de bouwkunst en de verluchting van manuscripten, maar ook hoorbaar via muziek. Dat is het wat Catalina Vicens ons wil laten horen in haar dubbele album Organic Creatures, Mediëval Organs composed-decomposed-recomposed. U zult nooit meer op dezelfde manier naar erfgoed kijken.

De uit Chili afkomstig en in Bazel gevestigde muzikante is als onderzoekster een wereldautoriteit op het gebied van historische instrumenten, klavecimbels in het bijzonder. Ook de oudste (draagbare) orgels en kleine organetto’s – op dit album komen meerdere types aan bod –  behoren tot haar onderzoeksgebied, waarmee ze bijna in volledige symbiose leeft. Zo ook kruipt ze tijdens het spelen in de geest van de middeleeuwse mens, met in het bijzonder de beleving van de middeleeuwse vrouwelijke denker. Het is dan ook vanzelfsprekend dat het album begint met een compositie van Hildegard von Bingen (1098-1179), gevolgd door een vroege eigen compositie uit 1983, waaruit blijkt dat Vicens nieuwe klanken probeert te ontdekken die niet meteen voor de hand liggen in de vroege muziek vanwege het tonale-atonale spel. Toch is het resultaat even spiritueel als diepgaand. Via andere wegen worden nieuwe creaturen toegevoegd. Verder ervaart men composities – deels kerkelijk – van de dertiende tot de vijftiende eeuw, al dan niet anoniem in combinatie met nog meer eigentijdse composities, onder andere van Vicens zelf.  Vooral het mystieke aspect roept veel op. Vicens gaat bij haar eigen composities naar de buik van het orgel, een diep vol geluid,  alsof men in de opengesperde mond  van een wezen kijkt dat je lokt. Je volgt zonder aarzelen het mysterie. Beeld je in dat je in een donker huis woont, smalle straten, donkere gewelven en heel veel onverklaarbare dingen zoals ziekten en natuurfenomenen. Het donker wordt mystiek, en meditatief.

We  kunnen nog meermaals terugkomen op de mooie solo orgelklanken die ons meenemen naar de denkwereld van honderden jaren terug, toch heeft deze  dubbele cd iets bijna onbeschrijflijk eigentijds, bijna tijdloos. Men hoeft geen absolute fan te zijn van oude muziek om hier ten volle van te genieten. Het transcendente karakter maakt de creaturen op dergelijke manier voelbaar alsof ze ook onderdeel zijn van ons hedendaagse leven. Men zou bijna denken aan een of andere vorm van oude communicatieve magie. En dat is de macht van muziek, het communiceert door de eeuwen heen en maakt wakker wat sliep in onszelf en errond.

Beluister de dubbele cd wanneer u iets doet waarbij u zichzelf verliest en verhoog uw bewustzijn. U zult verbaast zijn van uw eigen creatie.

Organic Creatures, Mediëval Organs composed, decomposed,recomposed – Catalina Vicens
Consouling Sounds SOUL0139 – 3481575370977
Hildegard, Perotin, Landini, Machaut, Cooman, Moody, Virtaperko, Boondiskulchok, …
http://www.catalinavicens.com  – http://www.concouling.be
Laureaat Preis der Deutschen Schallplattenkritik

Instrumenten:

  • Organetti by S. & A. Keppler,  J. Rohlf and W. van der Putten

  • Pigeon Egg Organ by W. van der Putten

  • Van Eyck Organ, reconstruction after the Ghent Altarpiece (1432) by W. van der Putten

  • Gothic organ at St Andreas church Ostönnen, Germany (ca.1425)

  • Renaissance organ at Maria church Krewerd, the Netherlands (1531)

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord