Cavallaria Rusticana: Siciliaans temperament in nostalgisch jasje

by Knopskaya

Het blijft een werk dat velen laat dromen, en wanneer er een nieuwe opname verschijnt zijn fans er als de kippen bij. Terecht. Hij viel eigenlijk als laatste in onze bus en toch kon de nieuwsgierigheid ons er niet van weerhouden hem als eerste in de speler te leggen. Met voldoening trouwens.

Cavalleria rusticana (Boerse ridderlijkheid) de eenakter opera van de Italiaanse componist Pietro Mascagni  (1863-1945) was een enorm succes. Niet alleen luidde het het tijdperk van het verismo in, maar het liet met nostalgie verlangen naar verloren Italiaanse tijden, naar traditie.   De opera kreeg de eerste prijs in een door de Milanese uitgever Songogno geïnitieerde wedstrijd van eenakters.  De première vond plaats op 17 mei 1890. $Hoewel het een jeugdwerk is, heeft Mascagni zichzelf nooit meer kunnen overtreffen voor het grote publiek en is het aldus spijtig genoeg het enige werk – ondanks hij nog meer pareltjes schreef – waarmee de componist meestal wordt herinnerd.

Deze opname gebeurde live in november 2022 in het Festspielhaus van Baden-Baden met een geweldige cast aan vooral jonge opkomende talenten die zichzelf al ruimschoots solo bewezen hebben. Zo zien we Eva Zaïcik in de rol van Lola. Zij was tijdens laureate op de koningin Elisabeth Wedstrijd zang en bewees zichzelf in prachtige opnames met barokmuziek. Hier hoort u haar van een andere lyrische kant. Iets wat haar bijzondere veelzijdigheid bewijst. Verder horen we de mooie stemmen van het Balthasar Neumann Choir. Altijd mooi om die vooraanstaande rol voor het koor te horen bij een verismo opera. Het Balthasar Neumann  Orchestra staat onder leiding van Thomas Hengelbrock en klinkt magistraal.

Het verhaal is eigenlijk simpel, een liefdesverhaal met veel drama. Een Siciliaans drama dan nog, doorspekt met temperament naar een verhaal van Giovanni Verga en met een libretto van Giovanni Targioni-Tozzetti en Guido Menasci.

Turridu, die verloofd was met Lola, heeft zijn geliefde verloren tijdens zijn afwezigheid wegens dienstplicht. Wanneer Turridu terugkeert van het leger, ontdekt hij dat zijn vroegere verloofde, Lola, nu getrouwd is met Alfio. Om zichzelf te troosten is hij een verhouding begonnen met Santuzza, maar zijn liefde voor Lola is nooit verdwenen.

De dag breekt aan en het landelijke leven van de dorpelingen wordt getoond. Het is Paaszondag en terwijl iedereen de kerk binnentreedt, doet Santuzza haar intrede. Ze is op zoek naar Turridu en komt hem zoeken in de taverne van Mamma Lucia, zijn moeder. Ze treft er Alfio aan die duidelijk niets weet van het overspel van zijn vrouw, daar hij net haar trouw aan het bezingen is. Santuzza daarentegen heeft vermoedens. Ze vertelt Mamma Lucia van Turridu’s afstandelijkheid jegens haar.

Wanneer Turridu verschijnt, benadert ze hem en smeekt hem om zijn liefde. Tegelijkertijd komt Lola voorbij. Voor ze de kerk wil binnengaan, werpt ze Turridu een verleidelijke blik. Hij keert zich bot af van Santuzza om met Lola te kunnen praten. De wanhopige Santuzza vervloekt hem en neemt wraak door Alfio op de hoogte te brengen van de buitenechtelijke relatie van de twee. Alfio is razend en wil ook op zijn beurt wraak. Santuzza is vertwijfeld en weet niet goed of ze er wel goed aan gedaan heeft om het hem te zeggen.

Wanneer de kerkdienst is geëindigd, komen alle dorpelingen de taverne binnen. Turridu roept een toost uit en is duidelijk in feeststemming daar hij een drinklied aanvangt. Hij biedt ook Alfio een glas aan, maar deze weigert en daagt Turridu uit voor een duel. De trotse Turridu bekent schuld en aanvaardt het duel. Hij vraagt zijn moeder om voor Santuzza te zorgen indien hem iets zou overkomen en zegt vaarwel. Mamma Lucia blijft vertwijfeld achter en Santuzza zakt reddeloos ineen wanneer ze de uitslag van het gevecht te horen krijgt.

De opera eindigt, net zoals het begin, grotendeels achter de coulissen. Het gevecht tussen Alfio en Turridu wordt niet getoond. De uitslag wordt bekendgemaakt door vrouwen die komen aansnellen met de onheilstijding dat Turridu vermoord werd: “Hanno ammazzato compare Turridu” (“Ze hebben vriend Turiddu afgemaakt”). (Bron: Wikipedia)

Met deze concertante uitvoering en wereldpremière-opname wordt de “Cavalleria rusticana” in een nieuw daglicht gesteld: de beroemde kerkscène, nu een hele toon hoger, ontvouwt zich onverkort in organische proportie en kan nu echt schitteren in hemelse pracht in A-majeur (in plaats van G-majeur).

Deze opname is er zeker eentje die u als standaardwerk in uw discotheek kunt opnemen. Het is trouwens een mooie uitgave met een boekje dat een beetje als encyclopedie over het werk mag worden beschouwd. Alles wat u over deze opera, zijn componist en achtergrond, en de uitvoerders wilde weten.

PROSP 0088 (Prospero Classics)  http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord