De Gregoriaanse melodieën uit de belangrijkste liturgische momenten van het jaar, zijn vermoedelijk de meest complexe en doorweven stukken uit het repertoire. Het zijn tevens de mooiste. Het was dan ook een hele uitdaging voor dirigent en stichter van het ensemble Currende Erik Van Nevel om deze mix van stemmen perfect tot hun recht te laten komen. Het resultaat is alweer een mooie CD bij het Belgische label Et’cetera.
Hoe ging hij te werk? Hij behield de originele vormen van melodie en ritme. Ze komen steeds naar voor in vier stemmen. De invloeden zijn divers. Doordat iedere stem zijn eigen persoonlijkheid min of meer mag behouden, ontstaat er steeds opnieuw een uniek produkt, een nieuwe en verrassende klankwaaier. Daardoor krijgen de stukken net ook een heel eigen identiteit. De welbekende verzen zoals Dies Irae, Gaudeamus, Ave Maria en zovele anderen krijgen hierdoor een heel eigen gezicht. Alsof u de muziek in de ogen kunt kijken via de stemmen van ensemble Currende.
Currende is vooral gespecialiseerd in de polyfonie en zingt muziek uit de zestiende tot achttiende eeuw. Toch zien ze het Gregoriaans als een logisch verlengde van hun repertoire dat inmiddels meer dan 40 albums beslaat. Meer nog, Van Nevel introduceerde elementen uit de polyfonie in het Gregoriaans. Zelf actief als bariton en professor aan het LUCA Lemmens te Leuven, heeft hij een zeer specifiek idee over de uitvoeringspraktijk die hij in binnen-en buitenland bestudeerde. Op deze manier slaagde hij er in de muziek uit onze Lage Landen in een uniek en zo waarheidsgetrouw mogelijk aan de rest van de wereld te laten horen.
Et’cetera KTC 1711 – http://www.outhere-music.com
CURRENDE
Emilie De Voght & Renate Weytjens sopraan
Agnes de Graaff & Kerlijne Van Nevel mezzosopraan
Michiel Haspeslagh & Hans Helsen tenor
Reinhard Andries bariton
Arnout Malfliet bas
Erik Van Nevel dirigent