Pareltjes die worden opgevist, zalig. Zo ook deze amusante operette uit 1927 van Marcel Lattès (1886-1943). Humoristische teksten, fijne melodietjes, amusante vertellingen. Alle ingrediënten voor een goed humeur. De melomaan blijft evenmin op z’n honger zitten, want de zangpartijen en instrumentaal werk zijn van een niveau om een puntje aan te zuigen. Men ziet de scène in gedachten. Laat dit het sfeerbeeld zijn.
In 2012 richtten Benjamin El Arbi en MAthieu Franot de Frivolités Parisiennes op, die zich zoals hun titel hun stijl vertegenwoordigt richten op het repertoire van de Franse Opéra Comique.
Zoals het vaak gaat, is ook deze operette gebaseerd op het verhaal van Faust, die in de “ernstige opera” door o.a. Berlioz en Gounod werd neergezet. Eerder schreef Jacques Offenbach – keizer van de operette – reeds Orphée aux enfers, gebaseerd op hetzelfde verhaal. Lattès’ zijn achtergrond bevond zich in de filmindustrie, waardoor het verhaal vol sluwe intrige zit. Gevoelens worden beproefd, er wordt flink achter de rug gegaan en bovenal, u mag in stijl mee gniffelen. De librettisten waren de besten van het moment, Robert de Flers, Francis de Croisset en Albert Willemetz. Het draait hem ditmaal niet alleen om een aanpassing in tijd, maar ook in ruimte, want de Duivel maakt zijn opwachting in Parijs, hetgeen voor heel wat klassevolle kolder zorgt. De Duivel komt aan en ziet de zwakheden van de mens, hij ridiculiseert ze. Uiteindelijk maakt ieder figuur zichzelf schuldig aan de verleiding om te liegen in zijn of haar voordeel. Alles gebeurt als in een film waarbij u het beeld niet nodig heeft om alles voor de ogen te zien.
Le Diable à Paris ging in premiere op 27 oktober 1927 in het Théâtre Marigny te Parijs. Meer dan een radio opname uit die tijd bleef er niet meer over. Het was dus allesbehalve een sinecure om alles opnieuw te reconstrueren. Wat vrijwel meteen duidelijk werd, was het hybride karakter van de muziek. Opera en Music Hall loeren om de hoek.
Marcel Lattès was net als Jacques Offenbach van Joodse afkomst. Enkel werd zijn lot bestecht door het feit dat hij deel uitmaakte van een volgende generatie. Hij werd gedeporteerd naar Auschwitz en dat was het laatste wat over hem ooit werd vernomen…
Toch, laat het de pret niet bederven. Een absolute aanrader, een dubbele CD met libretto in een boekje.
B Records LBM033 http://www.outhere-music.be