De machtige Engelse kroon volgens Haendel

by Knopskaya

Wanneer de grootmeesters van het Classicisme hun bewondering voor barokcomponist Georg Friedrich Händel uitdrukten, bedoelden ze natuurlijk de pracht van de oratoriums uit zijn middelste en late Londense periode. Beethoven noemde hem de grootste componist die ooit geleefd heeft, Mozart herwerkte zijn Messiah.

Het heeft iets majestueus dat u ook onmiddellijk op deze opname van label Alpha Classics, gedirigeerd door niemand minder dan Hervé Niquet  – die zich al meer dan veertig jaar verdiepte in de Haendeliaanse wereld – zal opvallen. Het overmeestert de luisteraar op zo’n manier dat men niet anders kan dan naar de hemel kijken om zich te verwonderen. Kracht en duurzaamheid, eenvoudig doch gracieus met waardigheid.

De inspiratie zou Händel opgedaan hebben tijdens zijn verblijven in Rome rond 1707/1708. Als een volleerd opera-componist, volledig ingebed in de Italiaanse stijl, kon hij als geen ander emoties een muzikaal gezicht geven. Ook als klavecinist en organist was hij trouwens extreem virtuoos begaafd. Hij had alles in zijn mars om deze prachtgezangen te realiseren.

Hij kon zijn kunde pas echt tentoonspreiden bij de kroning van King George II en zijn vrouw Caroline in Westminster in oktober 1727. Eerder, in 1723, had hij al de titel van Composer of Musick for his Majesty’s Chappel Royal ontvangen van diens vader.  Vermoedelijk kwam van daaruit de opdracht om de koninklijke kroningsmuziek te schrijven.

Handel koos voor vier thema’s gebaseerd op teksten uit het Boek der Koningen uit het Oude Testament, alsook verscheidene psalmen. Hij engageerde ergens tussen de 130 en de 200 muzikanten waarmee hij alles ten uitvoer bracht tijdens de kroninsplechtigheid, tot enthousiasme van alle toehoorders. Volgens de London Evening Post: “De uitvoering was zeer uitzonderlijk verfijnd en overtreft alles wat eerder binnen deze context werd geschreven.”

Händel zou deze stijl verder zetten in de decennia die zouden volgen. Er  volgden hymnen bij militaire successen, zoals het verslagen van de Fransen bij de slag van Dettingen. Het Dettingen Te Deum is ook te beluisteren op deze opname.

Voor deze opname probeerde men zo dicht mogelijk bij het origineel te komen. Een heel gezelschap hobo’s, fagotten en trompetten werd samengesteld bovenop de solisten van Le Concert Spirituel. Iedereen aanwezig bij de in de Philharmonie de Paris was aldus Niquet overweldigd. Iets wat men door het beluisteren van het album absoluut kan bewijzen en beamen.

Sierlijk, waardig, virtuoos, vervullend, majestueus. Alles wat men bij konlinklijke muziek kan verwachten.

ALPHA 868 – http://www.outhere-music.com

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord