De meest memorabele Stille nacht, toen, tijdens de Groote Oorlog

by Knopskaya

Iedereen kent vast wel de anekdote over de Eerste Wereldoorlog, hoe er een wapenstilstand werd gesloten tussen de troepen, hoe Belgen, Schotten, andere geallieerden en Duitsers uit de loopgraven  kwamen om samen te voetballen en wijn te drinken, om de ellende van de oorlog te vergeten, om een te zijn onder de hemel als kinderen van God – of je er nu in gelooft of niet. De Amerikaanse opera Silent Night vertelt u het verhaal in twee akten.

Natuurlijk ligt er een liefdesverhaal aan de basis. Twee operazangers met een internationale carrière zijn geliefden. Hij moet naar het front, zij begeeft zich rond Kerst in de buurt en hoopt op een stomende liefdesnacht, waarop hij haar tegen wil en dank op zijn plicht wijst. Na de te verwachten woordenwisseling, besluit ze hem niet meer achter te laten in deze onzekere omstandigheden en volgt hem naar het front, waar net die avond die mooie wapenstilstand zou plaatsvinden. Ze vieren feest alsof er nooit oorlog was, om de dag erna met de neus in de realiteit geduwd te worden en te beseffen dat de feestvierders mekaar binnen de 24 uur opnieuw naar het leven zullen staan met alle gevolgen van dien. Wat volgt is een verhaal vol vlucht en afrekening. En dat alles op een etmaal, liefde  en vernieling lagen nog nooit zo dicht bij mekaar.

Het is niet moeilijk om er tegen te zijn dat componist Kevin Puts voor dit debuut de Pulitzer Prijs in de wacht sleepte. Het verhaal heeft veel weg van een opera van Puccini en vangt trouwens ook aan binnen deze lyriek. Zeer mooie koorpartijen, men hoort jonge mannen samen voor de zaak gaan, momenten van waar geluk, liefde met een hoog Belcanto-gehalte, soms zelfs richting Frans impressionisme, bominslagen – prachtig percussiewerk! Wanneer de recensent persoonlijk mag zijn voor een keertje: Mensen, voer dit op, aub. Dit is zo ontroerend mooi. Ook het libretto, door Mark Campbell is waanzinnig mooi, met zoveel accenten richting het aantal identiteiten, talen en nationaliteiten aanwezig. Dit alles zonder er een Allo Allo – gebeuren van te maken. Het is levensecht, een film zonder beeld. De inspiratie voor deze opera kwam er trouwens door de film Joyeux Noël van Nord-Ouest Production, die er op zijn beurt kwam dankzij het gelijknamige toneelstuk van Christian Carion. Een intriest, warm en weemoedig verhaal dat niet onder uw kerstboom dient te liggen, maar ernaast dient te  klinken, in deze periode waar mensen opnieuw verdeelder zijn dan ooit. De strijd op leven en dood gemeten aan het grote gelijk.

De opvoering die u hier hoort is de wereldpremière, opgevoerd door het Minnesota Opera Orchestra & Choir in het Minnesota Opera House zelf o.l.v. Courtney Lewis. Dit is mooi, mensen. Zo aangrijpend mooi dat we best eens mogen stilstaan bij heden door het verleden. En zo klinkt het ook, het verenigt muzikaal stijlen uit heden en verleden, een mooie uitnodiging tot verzoening van al wat ons omringt. Inmiddels werd de opera al meer dan 20 maal opgevoerd. Wanneer bij ons?

Dubbele CD-box van NAXOS met libretto – American Opera Classics 8.669050-51
http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van: