De pure Stravinsky – Testament van een Vuurvogel

by Knopskaya

Igor Stravinsky (1882-1971) werd geboren in de buurt van de Russische cultuurmetropool Sint Petersburg en stamde uit een muzikaal nest. Hij was kind aan huis bij  grootmeesters als Nicolai Rimsky-Korsakov toen hij op negenjarige leeftijd samen met diens zoon piano studeerde. Het feit dat hij zo jong begon  met musiceren en componeren, gecombineerd met de hoge leeftijd die hij mocht bereiken, beïnvloedde zijn stijlen zwaar. Hij maakte zowel muzikaal als politiek heel wat  omwentelingen mee, die zich volop geuit hebben in zijn muziek.  Zijn leven was zo rijk aan indrukken, dat  zijn muziek hem hierin is gevolgd. Maar toch, of het nu om een sprookjesballet, een volksdans, of een stuk avantgarde, gaat. De Stravinsky-stempel is steeds aanwezig. Het is dat wat de Portugese topviolist Bruno Monteiro samen met pianist João Paulo  Santos heeft willen aantonen in hun opname bij ons Belgische label Et’cetera.

de Suite Italienne werd in 1920 geschreven, Stravinsky was toen achtentwintig jaar oud.  De jonge componist had op het moment dat hij deze suite schreef al een hele reeks poëtisch geïnspireerde muziek en balletten geschreven. Hij voelde nood aan andere inspiratie. Die vond hij bij de oude muziek. Deze was tijdens het concert ook mooi te horen. Een duidelijke invloed van Pergolesi. Vooral tijdens de tweede van de zes bewegingen – Serenata – kan men het herkenbare lijdzame facet van deze invloed ervaren. Beweging drie en vier (Tarantella & Gavotta con due Varizioni) zijn dan weer meer dansgericht geïnspireerd. Maar toch weer een heel andere Stravinsky dan deze die men gewoon is te ervaren wanneer men een van zijn balletten bekijkt/beluistert.

Het feit dat Monteiro en Santos kozen voor een hoorbaar sobere setting, brengt de muziek van Stravinsky terug naar de  oorsprong, de essentie. Men ervaart de pure instrumentale schoonheid, samen met de  hele fantasie achter het verhaal. Aan de origine van dit idee zat de samenwerking en vriendschap tussen Stravinsky en violist Samuel Dushkin (1891-1976),  een leerling van o.a. Fritz Kreisler. De composities op dit album benadrukken hun gezamenlijke zoektochten naar klank. Het lijkt een beetje als een tijdbubbel, een weergave van hoe sereen  pianist en violist samen de partituur en het creëren van klanken benaderen,  zonder  het theatrale aspect dat zich achteraf op de podia zal  afspelen. Deze cd belichaamt de warme  ontmoeting tussen twee muzikanten die samen diverse tijdsgeesten beleefden  en vastlegden -samen  geboren in dezelfde  tijd in Oost-Europa, het doormaken van heel wat  maatschappelijke veranderingen om tenslotte naar de Nieuwe Wereld te trekken en op gezegende leeftijd in de Verenigde Staten te  overlijden.

Wanneer  men de het curriculum vitae van beide uitvoerende muzikanten van dit album bekijkt en beluistert, kan men een zelfde artistieke weg vastleggen, een reis doorheen oude klassieke muziek, naar  experiment en identiteit.

Beeld u zich in dat u deze  zondagochtend,  voorbij een openstaand raam wandelt en u ziet twee muzikanten aan het  werk die u  puur en onversneden laten horen wat zich afspeelt in hun fantasie en het laat  u dromen. Dat vindt u weer  op dit  album.

Mooie extra is  dat  de hoes een werk  betreft  van kunstenaar Wassily Kandinsky (Moskou 1866-Neuilly-sur-Seine 1944) Developpement en Brun uit 1933 het karakter van  het album weergeven. Warme kleuren die kleine hinten geven naar  kunst uit de oude wereld, weergegeven in strakke moderne patronen, omgeven door  licht.

KTC 1682 . 1CD . 8711801016825 . 26/04/2020 . Etcetera Records

http://www.bruno-monteiro.com http://www.etcetera-records.com

 

Misschien houdt u ook van: