De vervoering naar de serail.

by Knopskaya

Mozart heeft steeds iets speels en elegant, maar tegelijkertijd fijnzinnig geniaal. Samen met een aantal van zijn tijdgenoten raakte hij gebeten door de taferelen uit het grote Osmaanse rijk en liet deze flink  doorklinken binnen een aantal van zijn composities. Deze Turqueries Galantes werden tezamen in een album gegoten en uitgegeven binnen de spektakelreeks van het Château de Versailles. Sopraan Florie Valiquette zorgde samen met tenor Nicholas Scott en het Orchestre Royal de l’Opéra o.l.v. Gaétan Jarry voor de invulling.

Veroveren
Slavernij kan dan wel een ver verleden lijken. In de oostelijke Mediterrane wereld werden er nog tot aan het begin van de twintigste eeuw slaven verhandeld. Vooral slavinnen waren nog te koop op de Turkse markt. Het is ook zo dat de islamitische veroveringscultuur de zinnen had gezet op de rest van Europa. De Osmanen wisten in de zestiende eeuw Wenen te belegeren. Hun opzet mislukte, maar intussen werden er honderden, misschien zelfs duizenden mensen van over heel de Balkan meegenomen als slaven. De Moren raakten dan weer tot het Spaanse Granada, maar werden teruggedreven. Het machtige Turkse leger werd achteraf een speelbal voor de Fransen, die hen steunden door troepen te zenden en intussen zelf steeds meer (economische) macht te verkrijgen. Zichtbaar of niet, het Osmaanse rijk was een speler die een heel continent in de ban hield, rechtstreeks of onrechtstreeks. Het omgekeerde was echter ook waar. Een groot deel van de Turkse en Noor-Afrikaanse bevolking bestond uit gevangengenomen. Vrouwen kwamen in harems terecht, jonge mannen moesten zich aansluiten bij de elitetroepen, de janissaren.

Dromen
Door al deze verhalen en inmengingen, was de wereld van het nabije oosten niet enkel een beeld van wreedheden, maar ook een soort van exotische droomwereld. Componisten en schrijvers ervoeren het exotisme als een soort van vervoering op vreemde klanken. Zeker het genre van de Opéra Comique smulde van de intriges binnen de harem, het leger of de hoofhouding zelf. Het meest gekende werk is vanzelfsprekend Die Entführung aus dem Serail – hier in de Franse versie gezongen – van Wolfgang Amadeus Mozart. Maar ook tijdgenoot André Grétry schreef een aantal werken die hand in hand gaan binnen dit repertoire. De pelgrims uit Mekka van Christoph Willibald Gluck, de mooie slavin van Philidor, de koningin van Golconde van Monsigny en de drie sultans van Gibert. Titels die al tot uw verbeelding spreken, nog vooraleer u er een noot van hoorde. Verhalen vol karavanen, palmbomen, knappe haremvrouwen, stoere vorsten en dappere heerseressen. De  mysterieuze romantiek achter een wereld vol geweld.

Kleurrijk Franstalig classisisme op zijn fleurigst en frivoolst.

CVS058 http://www.outhere-music.com

 

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord