Dynamische Händel

by Knopskaya

Over de jonge Händel werd met veel verwachtingen gesproken in het Hamburg van 1706. Toch besliste hij om naar Italië te vertrekken, iets wat hem geen windeieren zou opbrengen en bepalend zou zijn voor zijn ontwikkeling als componist. Het zou tevens een bepalende rol spelen in zijn latere vertrek naar Engeland. Het was Charles Montagu, Graaf van Manchester die als ambassadeur naar Venetië trok om er onder andere de beste zangers te vinden voor de Londense scene. Na de dood van Purcell moest een enorme leemte worden opgevuld. Alle hoop kwam op de schouders van Georg Friedrich Händel terecht die zich in 1712 definitief aan de andere kant van het kanaal zou vestigen.

Ondanks hij in Hamburg veel succes had geoogst met zijn opera Almira, was het voor hem in Italië onmogelijk om opera’s te laten uitvoeren wegens een pauselijk decreet dat dit verbood. De componist wist echter de focus te verleggen door meer dan 150 seculaire cantates te schrijven in minder dan drie jaar tijd voor de Accademia dell’Arcadi. Daarnaast schreef hij ook geestelijke werken die in kerken werden opgevoerd. Ondanks hijzelf protestants was, kreeg hij vlot opdrachten binnen de liturgische wereld rondom Rome. We kunnen het Salve Regina, het seculaire en het Gloria – dat mogelijk nog voor zijn vertrek naar Italië werd geschreven en gekend is voor de veeleisende virtuositeit van de sopraan – binnen deze context zien.

Het Salve Regina werd voor het eerst uitgevoerd in de Basiliek van Santa Maria te Montesanto, bij de Karmelietenorde. Het stuk bestaat uit drie contrasterende delen; een contemplatieve, een opgewektere hoopvolle en een eenvoudig en nederige passage in mineur geschreven. Een stuk met ongelooflijke diepgang die op unieke wijze opbouwt.

Dit album, stijlgetrouw en loepzuiver gezongen door de Franse coloratuursopraan Julie Roset met het Millenium Orchestra o.l.v. Leonardo García Alarcón brengt u deze parels, en sluit het geheel sfeervol af met het lieflijk zoete Tu del ciel Ministro Eletto uit Il Trionfo del Tempo. Allemaal werken uit de begeesterende jaren in Italië. De opdrachtgevers zorgden voor uitvoeringen op de meest fabelachtige plaatsen.

De Engelse periode van de componist verliep aanvankelijk vrij vlot omdat het Engelse publiek reeds de Italiaanse finesse kende, maar tegelijkertijd raakten ze er stilaan op uitgekeken en werd een Engelser produkt verwacht. Het was toen dat hij zijn oratorium Esther schreef, waaruit u vrolijke en verheugende Praise the Lord kunt beluisteren.

U leert een dynamische Händel kennen, op zijn productiefst en toch los van zijn grotere werken. Een vijver waaruit nog zoveel moois te vissen is. Een schijf vol wervelende barok-energie

RIC442 http://www.outhere-music.be

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord