De Belgische pianiste Els Biesemans besliste zich als onderzoeker op werk te storten van drie componisten die zo verschillend waren, maar toch ook zo erg verbonden; Clementi, Beethoven en Hans Georg Nägeli in het bijzonder. Ze haalde hiervoor de mosterd in de Centrale bibliotheek van Zürich. Wat ze daar aantrof liet haar toe om de toccaten van Nägeli te kunnen spelen op pianoforte, mooi gekaderd tussen twee van zijn tijdgenoten.
Nägeli werd geboren in Wetzikon, Zwitserland. Hij studeerde als kind onder zijn vader en opende vervolgens een privémuziekwinkel en uitgeverij in de jaren 1790. In 1803 begon hij met het uitgeven van het Repertoire des Clavecinistes, dat de eerste edities van klavierstukken van componisten als Muzio Clementi, Johann Baptist Cramer en Ludwig van Beethoven omvatte.
Ondanks Beethoven en Clementi met een totaal andere insteek componeerden, waren zij toch nauw verbonden via de opdrachten die zij kregen en de uitgaven die zij van mekaar realiseerden. Deze verhoudingen zijn wel gedocumenteerd. Zo weten we dat Nägeli het grootste respect had voor het werk van Clementi. Ook Beethoven schatte Clementi – zoals de meeste pianopedagogen – hoog in, maar was iets minder overtuigd over Nägeli zijn kwaliteiten als uitgever van zijn werk. Hij verweet hem onder anderen dat hij een aantal veranderingen aan het originele manuscript zou hebben aangebracht. Beethoven liet vervolgens een correcte heruitgave drukken. Nägeli zou ook een deel repertoire hebben willen uitgeven als klavecimbelmuziek terwijl de fortepiano steeds meer in opmars was. Beethoven en Nägeli zouden mekaar nooit persoonlijk ontmoeten in tegenstelling tot de ontmoeting die Beethoven wel had met Clementi in Wenen 1807. Toch, Nägeli bleef een groot bewonderaar van Beethoven en gaf zijn werk met graagte heruit in Zürich. Toch, er is ook positief nieuws rond Nägeli, zeker wat betreft zijn verzameling toccaten. Positief klinkende werken, voorzien van spitsvondigheid en humor. De combinatie van werken op dit album is dus meer dan terecht.
Een groot deel van Nägeli’s compositorische output bestaat uit keyboardwerken en liederen. Zijn “Gold’ne Abendsonne” (1815) werd door anderen voor verschillende doeleinden aangepast. Tegenwoordig is hij waarschijnlijk het meest bekend van de hymne (en psalm) melodie Dennis.
Els Biesemans schaft u een mooie inkijk in het werk van de man, zowel als componist als hetgeen hij realiseerde uitgever. Energiek en vastberaden uitgevoerd. Prachtige vol klinkende muziek om uw hart bij op te halen. Gespeeld op een kopie van een Hammerflügel van Anton Walter uit ongeveer 1805.
Solo Musica SM 414 http://www.outhere-music.com