Essence: The Sound of Kugoni

by Knopskaya

Het is inmiddels drie jaar geleden dat het Kugoni Trio hun eerste album, Timelapse, voorstelde in de Academiezaal van Sint-Truiden. Ze zetten hiermee een duidelijke stempel op de kaart van het Vlaamse muzieklandschap. Nu, drie jaar later, is die stempel zo zwaar doorgedrukt dat het een watermerk is geworden van een huis van vertrouwen.

Het trio  kent een opmerkelijke samenstelling: viool, saxofoon en piano. Dit maakt het extra uitdagend voor onze componisten om voor het trio en  hun unieke geluid te schrijven. Dit geluid is niet enkel afhankelijk van de instrumenten die ze bespelen; maar is het resultaat van de harmonie tussen drie muzikale karakters die op eenzelfde golflengte denken en musiceren. Daarom voelen componisten hen zo goed aan en vice versa. Er heerst een onbeschreven consensus. Hun repertoire is fijnzinnig en toch zeer toegankelijk. Een eerste keer luisteren is verrassend nieuw. Wie wil kan de extra  lagen bestuderen en ontdekken wat componisten en muzikanten ertussen verstopten.

Ook voor deze CD werd  beroep gedaan op een handvol – exact vijf dus –  Vlaamse componisten van de bovenste plank; gevestigde waarden waaronder zowel jong talent als ervaren rotten.

Zo schreef Piet Jozef Swerts (geb. 1960), zelf een groot saxofoonliefhebber, de eendelige compositie Retro (2019). Het betreft een compositie die bruist van leven, maar waarbij ook lyriek – de componist is een gevoelsmens – belangrijk blijft.

Wim Henderickx (geb. 1962), liefhebber van Oosterse culturen en geluiden, schreef het zevendelige werk Sacred Places II, The Valley of the Gods (2019), geïnspireerd op zijn reiservaring naar Kathmandu. Een reis, het kan niet beter  omschreven worden. Dynamische passages wisselen  zich af met bewegingen die nadruk leggen op meditatie en mantra. Zo hoort men het geluid van Kathmandu; horden mensen die samen rust zoeken. Eigenlijk verschilt dit niet (veel) van wat muziek dient te betekenen an sich.

Jeroen D’Hoe (geb. 1968), schreef Prayer (2019) eveneens vanuit een meditatief standpunt, een muzikaal gebed als contemplatie voor de uitdagingen in deze troebele tijden waarin vrede vaak ver te zoeken is. Er ontstaat een uitnodiging tot rust en zelfreflectie door een  herhalend patroon dat zich uiteindelijk in mekaar verweeft op een gelijkmatig klinkende achtergrond.

Pieter Schuermans (geb. 1970) bekeek het mathematisch en metaforisch. Hij liet zich bij zijn compositie Escape Velocity  (2018)  inspireren door priemgetallen. Toch zit er een diepere boodschap achter het werk, namelijk vrijheid. Er wordt verwezen naar de kracht die nodig is om zich los te maken van het zwaartekrachtveld van een hemellichaam. In het begin is er rust, want er is een koers die bepaald is en waarvan verwacht wordt dat men ze volgt. Het losmaken is turbulent en dynamisch, om te eindigen met een rustgevende epiloog als  contemplatie voor het loskomen van wat men er voor zichzelf bij kan invullen.

Mathias Coppens schreef het Trio opus 20 in 2018 als identiteitskaartje van de drie muzikanten samen. Hij hield  rekening met hun persoonlijkheden, hun instrumenten en op drie pijlers die voor hem onmisbaar zijn: overtuiging, vrijheid en transcendentie. De compositie zit naast de diepere gelaagdheid ook vol frisse accenten naar gekende componisten en composities uit het verleden. Er bestaat tenslotte geen betere uitnodiging tot verdieping dan identificatie.

Essence is een album dat tot nadenken stemt, dat de balans tussen rust en dynamiek opmaakt om uiteindelijk tot rust en inkeer te komen. Essentie, evenwicht, ying en yang.

Kugoni: Kurt Bertels – saxofoon, Nicolas Dupont, viool – Bert  Koch, piano

Essence,  Kugoni Trio, KTC 1659 – 21,50 euro – Et’cetera Records

http://www.kugonitrio.be
http://www.etcetera-records.com
http://www.aulos.be

 

 

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord