Eva Zaïcik & Le Consort : Royal Handel – De zachte Georg Friedrich

by Knopskaya

We herinneren ons Eva Zaïcik als de jonge mezzosopraan die tijdens de laatste Koningin Elisabeth Wedstrijd zang in 2018 verwondering opriep met haar vertolking van Johann Sebastian Bachs Erbarme dich uit de Mattheüspassie. Heel dapper koos ze voor het barokrepertoire, wat een regelrecht schot in de roos bleek. Haar volle stem weet het harde hoge zoet te maken, en de muziek lijdzaam mooi te maken zonder aan enig drama in te boeten. Ze werd terecht tweede. Inmiddels staat ze wereldwijd op de beste podia  en neemt ze met haar ensemble Le Consort, dat in 2015 werd opgericht, op wat in haar  hart bloeit.

Onmiddellijk viel het op, wanneer we de nieuwe opname, Royal Handel, opleggen. Ze werd nog zoveel meer matuur, ze blijft groeien dankzij de volle beleving van hetgeen ze zingt. Händel is dan ook zo’n mooie keuze, als een huwelijk voor haar stem en wezen dat door het volledige Consort begrepen en gedragen wordt, als een soort van barokmeditatie. Goddelijk in alle sereniteit.

De gedachte achter deze opname is zo edel als ze klinkt. In 1791 werd de Royal Academy of Music geboren in Londen. Hiermee zou Engeland de koploper en centrum van de Europese opera moeten worden. Er werd beslist om de beste muzikanten en componisten uit Europa aan te trekken en het Italiaans als werktaal te gebruiken. Händel  had reeds enkele Italiaanse jaren achter de rug, Ariosti en Bononcini – beiden ook begenadigd violist – werden eveneens aangeschreven. Händel zou er al snel met kop en schouders bovenuit steken door creaties als Guilio Cesare in Egitto, Ottone en Radimisto. Hij kreeg daarnaast ook de taak om de beste zangers uit Europa aan te trekken, hetgeen in het hallucinante getal van 460 opvoeringen aan de Academy resulteerde. Echter, het grote succes werd eveneens de ondergang. De zangers vroegen enorme erelonen hetgeen tot sluiting leidde. Hierna zou Händel een eigen academie oprichten.

Het album  Royal Handel  geeft een beeld van de eerste Royal Academy of Music, waar talent en creativiteit mekaar ontmoetten.  Geen toeters en bellen, maar puur genot, wat de toenmalige professionaliteit enkel maar benadrukt. De keuze van aria’s van zowel Händel, Ariosti en Bononcini gebeurde met de grootste liefde voor de muziek. Niet de meest frequent uitgevoerden, maar diegenen die de muziek optimaal en onbewust laten inwerken.

Het was een tijd waarin mensen nog wilden geraakt worden door het leven wat soms hard kan uitpakken. Beleving was alles, en binnen een muzikaal hoog kader kan dit enkel maar tot een gevoel leiden dat de ziel doet overlopen van warmte.

Royal Handel – Alpha 662 – http://www.outhere-music.com

 

Misschien houdt u ook van: