François Dieupart – de componist die Bach mocht inspireren

by Knopskaya

Het is altijd fijn om een componist te herontdekken. Zo mochten we het toch wel zeer verfijnde oeuvre van de Franse barokcomponist François Dieupart (1676-1751) ontdekken.  Klavecinist-onderzoeker Bob van Asperen duikt diep in het leven van de componist en het tot stand komen van zijn werk. Dit onderzoek resulteerde in het zo waarheidsgetrouw mogelijk uitvoeren van het werk op klavecimbel – Dieupart zelf was naast klavecinist ook violist. Een primeur gezien er naast de cyclus van zes suites zijn ook twee tot op heden nog niet eerder opgenomen werken te beluisteren zijn. We kennen allemaal Rameau en Couperin, die nog steeds wereldberoemd zijn omwille van hun klaviersuites. Wel, Dieupart kan met gerustheid een voorganger van deze genieën worden genoemd.  We ontdekken fris werk, met lichte fijne accenten. Gracieus Frans, met licht Italiaanse toets zoals dat toen niet ongewoon was. Zonder twijfel heeft hij de generatie die na hem kwam geïnspireerd, zelfs aan de andere kant van het kanaal naar waar hij uiteindelijk emigreerde en waar hij de voornaam Charles gebruikte. Ook grootmeester Bach zou door hem zijn aangestoken tot het schrijven van zijn Engelse suites.

De man werd hoogstwaarschijnlijk geboren in Parijs, maar bracht dus een groot deel van zijn leven door in Londen, waar hij zich ergens na 1702 vestigde. Dieupart, een prominent lid van het muzikale establishment Drury Lane, was actief als componist en performer en nam actief deel aan het muzikale leven van de stad. Na ongeveer 1712 verdiende hij zijn inkomen echter vooral door les te geven en leefde in zijn latere jaren in armoede. Toch toont van Asperen aan dat hij kort voor zijn dood opnieuw in Frankrijk moet verbleven hebben, waar hij toch opnieuw welvaart zou hebben gekend.

Details over Dieupart’s vroege leven en opleiding zijn vaag en de reden voor zijn emigratie naar Engeland is onbekend. Het vroegste document dat naar de componist verwijst is zijn eigen Six Suittes de clavessin -tevens titel van dit album – gepubliceerd in Amsterdam in 1701.

Van Asperen wil duidelijk het verhaal achter de componist vertellen met deze opname. Het boekje bij de CD neemt de luisteraar als het ware mee doorheen een biografie die wetenschappelijk mooi wordt onderbouwd. Dit album wil getuige zijn van het werk en leven van de componist die de uitvoerder nauw aan het hart ligt. Een liefde die vol finesse te horen is in de uitvoering van Van Asperen. Waar het hart van vol is, loopt het klavier van over. Zoveel is duidelijk.

Van Asperen werpt een blik op het leven van Dieupart, ontleedt zijn stijl en duidt zijn klavecimbelsuites. Het lijkt bij momenten zelfs een beetje alsof hij verantwoording aflegt aan diegenen die zijn muziek op de korrel zouden nemen. Het geheel wordt ondersteund door een flinke bibliografie.

Een opname om los van het academische gedeelte van te genieten. De suites, telkens opgedeeld in de traditionele barokdansen (Allemande, Courante, Gavotte, Sarabande, Bourée, …) zijn stuk voor stuk fijnzinnige stukjes genot.

Aeolus AE-10204 http://www.outhere-music.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord