François Dieupart – Monsieur the Gentleman of Harpsicord musique

by Knopskaya

We hebben de Duitse, de Italiaanse , Engelse en Franse barok. Steeds weer gaan we op zoek naar die typische kenmerken binnen de verschillende scholen. En toch was er een componist die ze allen moeiteloos wist te verbinden: François Dieupart (1676-1751). Hij was zelfs zo’n grote krak dat niemand minder dan Johan Sebastian Bach hem durfde te kopiëren, waardoor zijn bekendheid enkel nog toenam. De jonge, frisse, maar vooral fijnzinnige kaveciniste Marie van Rhijn brengt zijn muziek graag opnieuw in kaart.

Polymusiglot
Als zoon van een officier aan het Franse hof, werd hij reeds jong omringd door de beste leraren. Dit zorgde ervoor dat hij op vierentwintigjarige leeftijd al naar Engeland kon verhuizen, waar zijn klavecimbelmethodes nauwelijks een paar jaar later zouden worden uitgegeven. Hij werd er vooral actief binnen het theaterwezen en onderhield nauwe contacten met muzikanten die uit alle windstreken waren komen aanwaaien. Zo speelde hij samen met Visconti muziek van Corelli. Brieven bewijzen eveneens dat hij nauwe contacten had met de Engelse opera-scène. Intussen maakte hij verder carrière op het vasteland, gezien zijn klavecimbelmethodes door Roger  gelijktijdig in Amsterdam werden uitgegeven.

Orkest
Zijn suites voor klavecimbel kunnen tot de innovatiefste van het begin van de achttiende eeuw worden gerekend. Dieupart was ook de allereerste die een orkest durfde te betrekken bij solopartijen van zijn geliefde instrument. Zo hoort u ook op dit album zeer fijne insteken van houtblazers, strijkers en andere tokkelinstrumenten uit die tijd. Men kan het dus eigenlijk omschrijven als een van de eerste echte vormen van kamermuziek die terug te vinden is op partituur. Het is zelfs zeer waarschijnlijk dat de structuur binnen zijn muziek grote Franse componisten zoals François Couperin en Jean-Philippe Rameau hebben geïnspireerd.

Op dit album hoort u vier suites, opgenomen in het kasteel van Villarceaux, wat de atmosfeer tijdens het spelen, en dus ook tijdens het beluisteren,  enkel maar waarheidsgetrouwer maakt. Bij de selectie werd vooral gedacht aan zowel het lijdzame van de barokmuziek, als aan de wervelende ontmoetingen die de componist moet gehad hebben. Een mooie wisselende dynamiek die een beeld schept van de vroege, diepe barokwereld. Her en der nog mooie bijna hoofse accenten naar de renaissance.

Château de Versailles CVS060 –  http://www.outhere-music.com

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord