Uitvoerend muzikant Dan Laurin gelooft dat de blokfluitsonates van Georg Philipp Telemann een muzikale basis vormen voor de meeste spelers van het instrument. Voor hemzelf betekende het zelfs datgene wat hem de blokfluit als volwaardig instrument heeft laten beschouwen. Er zit een grote variëteit aan ideeën in de sonates en vooruitstrevende harmonische elementen die voor de barokmuziek van toen zeer inventief waren. Dat besefte Laurin reeds voordat hij een continuo speler – op dit album Anna Paradiso op klavecimbel en Mats Olofsson op cello – opzocht om ze samen mee uit te voeren.
De beste manier om de technische en emotionele veelzijdigheid weer te geven, is door kleine stukjes te nemen en stuk per stuk te analyseren. Zo komt men tot de vaststelling dat iedere sonate een verhaal vertelt in zoveel hoofdstukken als er bewegingen zijn. Ieder verhaal is ook totaal verschillend. Het lijkt soms of Telemann het pad van de harmonie zelfs even verlaat om zijn eigen fantasieën ten volle te kunnen beleven.
Men hoort ook eigen verhalen van de componist. Het is gekend dat hij jaren heeft getreurd nadat hij zijn eerste echtgenote in het kraambed verloor. Die ondertoon kan men op een bepaald moment ook horen. Hoop tegenover wanhoop.
Allemaal heel persoonlijke stukjes met een atypisch karakter en toch zo gevuld met levensvreugde en optimisme, zelfs daar waar het moeilijk was. Emoties die mekaar aflossen en soms zelfs in dialoog gaan.
Het is duidelijk dat Laurin het persoonlijke leven van Georg Philip Telemann nauwgezet heeft bestudeerd om zijn belevenissen aan deze toch wel ongewone composities te kunnen koppelen. Hij beschrijft ze zelfs stuk voor stuk zeer diepgaand in zijn voorwoord, dat u kan terugvinden in het bijhorende boekje.
Dit album is bijgevolg een beetje zoals de tocht doorheen het leven van de componist, in noten weergegeven. Diepe emotionele aspecten tegenover technische spitsvondigheden. Af en toe het verlies van zichzelf in de melodie.
Een levendig portret geschilderd in blokfluit. Kan een instrument nog volwaardiger klinken?
Dan Laurin trad reeds overal ter wereld op en wordt beschouwd als een van de meest interessante blokfluitspelers die steeds opnieuw de grenzen van zijn instrument weet te onderzoeken en verleggen. Hij is op reeds meer dan dertig opnamen van label BIS te horen en won twee maal de Zweedse Grammy voor beste klassieke album. Hij onderwijst aan het conservatorium van Stockholm en is er lid van de Royal Swedish Academy.
Ook Anna Paradiso is geen onbekende bij BIS en is in maar liefst twaalf opnamen te beluisteren. Naast muzikante is ze ook onderzoekster en klassiek filoloog.
Mats Olofsson studeerde behalve i Stockholm ook in Kopenhagen en Boston, waar hij zich specialiseerde in barok-cello. Hij nam reeds solo werk op binnen het barok- en romantisch repertoire. Daarnaast treedt hij ook op als solist en is hij lid van het Stennhammer Quartet.
SACD BIS-2555 http://www.outhere-music.com