Bach’s zes Orgel-Trio’s werden bij mekaar gebracht door hemzelf rond 1720 toen hij organist was in de Thomaskirche te Leipzig. Maar toch, deze stukken werden niet gecomponeerd voor religieuze doeleinden zoals lang werd aangenomen, maar er wordt beweerd dat hij ze als oefening voor zijn oudste zoon schreef. Hierover is nog steeds discussie. Wat we zeker weten is dat ze gebruikt werden voor lesdoeleinden. Lesmateriaal of niet, Bach (1685-1750) spaarde zich kosten noch moeite want deze stukken zijn van de moeilijkste orgelstukken om correct te spelen. Handen en voeten zijn compleet onafhankelijk van mekaar, en er is extreem verfijnd vingerwerk nodig aan het klavier. Ze zijn ook totaal verschillend van de andere orgelstukken van Bach en leunen meer aan bij de barokstijl die vanuit Italië het Europese vasteland inspireerde. Wat we er wel in kunnen terugvinden zijn fragmenten van zijn eerdere composities – ook voor andere instrumenten – die hij herwerkte of transcribeerde en incorporeerde in het geheel. En zo kunt u op deze opname de Trio-Sonates (BWV 525-530) horen in ene bezetting van strijkers, theorbe en basso continuo, galant gespeeld. Een andere Bach, maar toch o zo Bach.
Dit gegeven, deze veelzijdigheid aan mogelijkheden, is iets was vele uitvoerende muzikanten aantrekt in Bach, maar ook componisten zoals Mozart die er eigen werk en bewerkingen op baseerden. Tot op de dag van vandaag inspireert het tot het schrijven van nieuw instrumentaal werk en transcripties. En net dat is het steeds vernieuwende karakter van de muziek van Bach. Je kan het honderd maal spelen en telkens opnieuw ga je andere dingen ontdekken als luisteraar, maar ook als muzikant en die dingen kan je telkens weer meer betekenis geven. Zo verfrissend voelt ook deze opname van the King’s consort o.l.v. Robert King bij het label VIVAT aan. Vertrouwelijk, typisch Bach, maar zo vooruitstrevend en nieuw.
De cover zegt het ook: fris, levend groen met vertakkingen en vol van kleine haarfijne details, allemaal in een steeds verder groeiende spiraal. Het is muziek die zichzelf constant vernieuwt en heruitvindt, iets wat op deze CD helemaal voelbaar is. Nog meer zelfs, de opname maakt bijzonder nieuwsgierig en geeft aan dat er bijlange nog geen einde gekomen is aan het compositie- en interpretatieverhaal van Bach. Eeuwig leven? Misschien heeft Bach dat hiermee wel uitgevonden.
Vivat 123 http://www.outhere-music.com