Het gouden uur van de prille vioolbarok

by Knopskaya

We bevinden ons rond de tijd van het regentschap, op het politieke kruispunt tussen Lodewijk XIV en Lodewijk XV. De viola da gamba beleefde zijn laatste uren van glorie in Frankrijk, terwijl de viool centraal begon te staan. Het Gouden Uur, dat over het algemeen verwijst naar de perioden na zonsopgang en voor zonsondergang wanneer het licht verandert, roept hier die jaren van convergentie, zelfs confrontatie, op tussen een viola da gamba in de schemering van zijn leven en een viool aan het begin van zijn solistenbestemming.

Een repertoire dat het publiek van toen in contact bracht met een hele nieuwe compositietaal. Er was een verlangen naar exotische klanken in het Franse repertoire. De viool begon meer en meer een vooraanstaande rol te nemen en de rol in te nemen van solo-instrument. Ook aan de hoven was er een groeiende interesse. De regent van Frankrijk, zelf nochtans gambaspeler was gefascineerd door de Italiaanse cultuur. Het was van daar dat de vioolwoede was komen overwaaien. Hij nodigde Italiaanse muzikanten uit naar Frankrijk. Het duurde niet lang vooraleer de Franse componisten hun stijl begonnen over te nemen. Het was de periode waarin we de eerste grootschalige concerten zien plaatsvinden, waar tijdens componisten zoals Francoeur en Leclair hun kunsten mochten tentoonspreiden. De viool werd een soort van spektakel-instrument en de zon kwam letterlijk op in een nieuwe klankwereld.

Op deze opname hoort u de typische overgang van die periode. Men hoort de gamba in dialoog met de viool. De viool neemt dan af en toe een solo-rol op zich terwijl de gamba de basso continuo van de klavecimbel versterkt. Er is duidelijk een nieuwe voorliefde voor hoge tonen op de voorgrond ontstaan.

Op deze opname hoort u trio-sonates van de Franse componisten van toen die geïnspireerd werden door deze nieuwe stijl aan het prille begin van de achttiende eeuw  zoals Leclair, Boismortier, Dornel, Rebel en Francoeur.

Hoge klanken flirten met diepe achtergronden en blenden samen tot een elegant geheel vol frivoliteit en barokke stuwing, met knipoog naar de oude muziek en blik op de toekomst.

Uitvoerend muzikanten: Lucile Boulanger (gamba), Simon Pierre (viool) en Olivier Fortin (klavecimbel).

ALPHA 1059 http://www.outhere-music.com

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord