Het label Etcetera slaagde er met het album Hidden Facts in, op de veelzijdigheid van onze hedendaagse Vlaamse componisten te wijzen. Dit gebeurde door het repertoire voor houtblazers en piano uit te lichten.
De wereld van…
Het album begint met een compositie uit 2015 van Robert Groslot (1951) – Hibernaculum – voor fluit, hobo, klarinet, fagot, en hoorn. Hij baseerde zich hierbij op zijn diepste gedachten tijdens zijn verblijf in zijn winterstudio. De compositie is de perfecte inleiding voor dit album waarbij de schikking van de stukken toch wel zeer nauwkeurig werd uitgekiend om tot een volledig verhaal vol verhalen te komen. Het heeft iets filmmuziekachtigs, maar men krijgt ook een beetje het gevoel van de tuin van eden, een gevoel naar de mythologie rond Pan… Debussy loert om de hoek.
Geschiedenis en mythologie
Daarop speelt de compositie van Erik Desimpelaere (geb. 1990) perfect in. Hij baseerde zich op een inscriptie op koper – Canticum Canticurom – uit 1590, waarin een motet van Andreas Pavernage uit Harelbeke voorkomt; West-Vlaamse trots van de componist in kwestie. Hierin wordt verwezen naar het verhaal van koning Salomon, door Desimpelaere in 2010 verwerkt in Les cinq Motets Mirages. De compositie werd geschreven voor fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn. De mythische impressies krijgen steeds meer ondertoon en worden sterker naar het laatste motet toe.
Ondertoon met dialoog
Piet Swerts (geb. 1960) brengt ons even terug naar de harde realiteit. Hij laat bij zijn compositie Interaction uit 2015 de piano even de zware ondertoon creëren, dat tot een spanningsveld evolueert waarbinnen hobo, klarinet, fagot en hoorn communiceren. De instrumenten nemen mekaars thema over om zo tot een climax te komen – het woord beklijvend is Swerts nooit vreemd geweest.
Lagen en sluiers
Bram Van Camp (geb. 1980) schreef met Hidden Facts in 2004 een werk voor fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn. Het is een werk in lagen, dat symbool staat voor de veelzijdigheid aan Vlaamse componisten en composities. Instrumenten spelen nooit volledig samen, vallen elk apart in zodat er een sluitereffect ontstaat – maar dan eentje waarbij enkel doorzichtige sluiers worden gebruikt wat tot een eenheid leidt. Het lijkt een beetje alsof ieder instrument op zijn eigen manier een verhaal vertelt.
Happy endings
Jan Huylebroeck (geb. 1956) schreef in 1986 de High Speed Rag voor fluit, hobo, klarinet en hoorn. Ragtime ontstond aan het einde van de negentiende eeuw en verbond het klassieke aan de jazz. Huylebroeck gaat nog een stapje verder door de piano niet te verwerken in zijn compositie. Nog sterker; deze compositie is gebaseerd op een eerdere compositie voor marimba en twee xylofonen. De uitdaging is geslaagd en past perfect in het concept van dit album, het klinkt als de happy end van wat begon als een verhaal van ooit lang geleden in een tuin waarin enkel het lied van Pan weerklonk.
Wil u ook even ontsnappen naar die mooie tuin die maar net om de hoek ligt? Dan is deze cd beslist een wijze aanschaf.
Etcetera – KTC 1624
Uitvoerders:
Peter Verhoyen: o.a. solo piccolo Antwerp Symphony Orchestra
Dimitri Mestdag: o.a.Engelse Hoorn Antwerp Symphony Orchestra
Marija Pavlovic: Klarinet – o.a. Artist in residence Dubrovnik Symfony Orchestra
Pieter Nuytten: Fagot – o.a. Rotterdams Filharmonisch orkest
Eliz Erkalp: Klarinettist, eerste hoorn Antwerp Symphony orchestra
Stefan De Schepper: piano – verbonden aan conservatoria Brussel en Antwerpen