In Dialogo – een manifest in klank en woord

by Knopskaya

Het was allemaal een beetje spannend en nieuw voor snarenvirtuoos Alon Sariel, toen hij een goede twaalf  jaar geleden als drieëntwintigjarige muzikant van Israël naar Hannover(D) verhuisde. Het werd een ontmoeting met een hele nieuwe smeltkroes aan wereldbeelden. Wat hem, mede vanuit zijn legerdienstervaring duidelijk werd, is dat het inzetten van dialoog vaak te laat of helemaal niet wordt aangewend in eerste instantie. Zijn liefde voor oude muziek gaf hem antwoorden, waarin hij een mogelijke handleiding vond, gebaseerd op lessen uit het verleden, meer bepaald uit de zeventiende eeuw.

Tijdens de zeventiende eeuw ging het er in Duitsland eveneens woelig aan toe. Het Lutherse geloof werd opgelegd en het katholicisme verketterd. Binnen heel dit gebeuren, stond de Joodse gemeenschap er toch wel met lede ogen naar te kijken. Ook zij werden speelbal van het geheel. De keuze van de muziek voor dit album viel dan ook terecht op Joodse componisten uit diezelfde periode, zoals Salamone Rossi (1570-1630) en Johann Rosenmüller (1619-1684). Beiden hadden vooraanstaande posities binnen het politieke, kerkelijke en hoofse leven van toen. Rossi was de eerste barokcomponist die expliciet voor synagogen durfde schrijven, terwijl hij aangesteld was aan het katholieke hof van Gonzaga in Mantua. Rosenmüller was dan weer kerkorganist. Dit stelde beide componisten in staat om via hun muziek een bewustzijn en dialoog in hogere kringen te voeren.

Het ensemble waarmee Sariel dit album opnam – Concerto Foscari – staat vooral gekend als internationaal, jong, dynamisch, vlot en waarheidsgetrouw. Historische en muzikale accuraatheid gaan hand in hand. Het was trouwens in het Palazzo Foscari in Venetië dat mensen uit alle windstreken mekaar ontmoetten op de handelsroute van de barokperiode. Het staat  dus eveneens symbool voor dialoog.

Tussen de mooie hoofse muziekstukken die u ontvoeren naar vervlogen tijden in, kunt u in het Duits door Dieter Hufschmidt  ingesproken stukken horen uit “Religionsgespräch”, een manuscript waarin gesprekken tussen de verscheidene gemeenschappen aan het keurvorstenhof van Hannover in 1704 werden neergeschreven. Een must voor iedere geschiedenisfreak.

Los daarvan, bezit de muziek van dit album de kracht om hele tableaus te reconstrueren waardoor u wandelt, op muziek die u voordien vermoedelijk nog nooit had geproefd. Laat dit nu de trouwe Concerto Foscari stijl zijn. Er wordt letterlijk rust gebracht in de chaos. Laat dit van alle tijden zijn. In Dialogo.

https://www.concerto-foscari.de/home – https://www.alon-sariel.com/discography/

Riga set © s.m.b. / Dmitrijs Scegolevs

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord