Isaac Albéniz (1860-1909) was een geboren talent, een genie, een chaoot en een verzoener tegelijk. De in België woonachtige Spaanse pianist Miguel Baselga heeft er zowat zijn levenswerk van gemaakt om de caleidoscoop die zich rondom de eveneens Spaanse componist voltrekt, zo volledig en exact mogelijk weer te geven. De negen volumes aan CD’s die hij van zijn onrechtstreekse mentor opnam, zijn nu ook verkrijgbaar in een verzamelbox, inclusief de zeven boekjes die u het hele verhaal vertellen. Negen, net geen tien. Het heeft iets mystieks. Zeker wanneer men zich probeert in te denken dat de man begon muziek te schrijven toen hij nauwelijks negen jaar oud was en in totaal zo’n 900 werken schreef.
Het neusje van de postromantische zalm
Albéniz was zelf geen man die al wat hij schreef netjes bijhield, maar ordentelijker dan hier zult u her dus niet aantreffen. Een monnikenwerk, want Baselga ging met de originele manuscripten aan het werk. De titel luidt The complete pianomusic en daarmee is het ook allemaal gezegd eigenlijk. Ondanks u zich sfeervol overgeeft aan de Iberische ritmes op deze negen schijfjes, ligt de basis nog zoveel dieper. De klassiekers van de romantische kamermuziek zijn nooit ver weg. De man had zoveel interesses, dat hij erin slaagde om binnen zijn eigen stijl zoveel inspiratie uit het verleden te laten spreken. Chopin, Schubert, en vooral Ravel en Liszt waren de pianistieke stemmen die het meest tot hem spraken. Het fijne is dat hij daarboven ook nog eens de stemmen die zijn lievelingscomponisten inspireerden, liet weerklinken in classicistische motiefjes én in een Iberisch jasje. Een letterlijke Spaanse waaier aan fijne borduursels. Heel soms ontdekt u futuristische toetsen, en klinkt het allemaal lekker jazzy.
Hij was een man van de aristocratie. Ooit een wonderkind, groeide hij uit tot graag geziene gast in de betere salons. Zijn werk rijpte, niet traag, maar echt wel stevig en kende een apotheose aan het einde van zijn leven toen hij Iberia componeerde. Het karakter van de man blaakte van pretentieloos zelfvertrouwen, wat zijn oeuvre enkel maar deugd kon doen. Ergens klinkt het ook lekker mondain.
U krijgt niet alleen suites, sonates, walsen en serenades te horen, waarbij u zich kunt verwonderen over zijn complexiteit als componist, u kunt zich eveneens verwonderen over de muziek die toch zo licht en lekker binnenkomt, alsof u op een terrasje ergens in de Pyreneeën zit met een wijntje en wat lokale gedroogde ham.
Het was de man die zijn volksmuziek universeel maakte zonder daarom bombastisch te moeten doen. Een fijn doosje voor elke ochtend per weer een episode. Zo schijnt de zon echt in je hart.
Bis-1143 – http://www.outhere-music.com