Jean-Baptiste Barrière & Le Pardessus de Viole – het vergeten instrument.

by Knopskaya

Enkele jaren geleden was het hot, iedereen wilde “vergeten groenten” savoureren. Het kan een beetje gek klinken, maar het is dit wat het klassieke muzieklandschap ook zo erg nodig heeft – instrumenten en componisten verdedigen die in de niche van de geschiedenis zijn beland. Simone Eckert plaatst zichzelf als muzikant bewust op de achtergrond, want alles draait om Le Pardessus de Viole en de muziek van Jean-Baptiste Barrière uit het Parijs van 1740.

Vioolbouwer Michel Colichon  verwijderde  rond 1690 aan de toenmalige zessnarige viola (een beetje zoals een kleine viola da Gamba, verticaal bespeeld) de laagste snaar  en stemde de hoogste  een vierde hoger. De laagste snaar verdween.  Toch wijzen correspondenties er op dat het instrument al eerder moet bestaan hebben.  Het werd het kleinste instrument van de familie en werd vooral door vrouwen van betere afkomst, maar ook door cellisten bespeeld. Meestal werden partituren voor fluit of viool gebruikt. Het werd ook samen gebruikt met de zogenaamde herdersinstrumenten, zoals bvb. de musette (een doedelzak met blaasbalg onder de arm) of draailier.

Toch waren er componisten die zich op een repertoire voor het instrument stortten, zoals o.a. Marin Marais. Terwijl de basversie van de familie stilaan begon te verdwijnen, won de Pardessus de viole aan populaireit. Toch verliet het verschijnsel Frankrijk nooit. Over componist Jean-Baptiste Barrière is weinig gekend, behalve dat hij de zessnarige viola als hoofdinstrument beheerste. Toch haalde hij zijn populariteit vooral uit zijn virtuoos cellospel, waarvoor bij al even virtuoos repertoire achterliet. Hij werd aan de Parijse Opera aan geworven in 1731 en was ook actief als klavecinist. Van zijn hand bleef boek 5 met 6 sonates over, met composities voor klavecimbel en pardessus de viole. Het bleek een grensverleggend werk waarin beide instrumenten al hun mogelijkheden tentoonspreiden. Zijn stijl is uniek, gezien ze eerder bij de Italiaanse als bij de Franse stijl aanleunt. Mooie gedurfde accenten die met hoge grenzen flirten.

Simone Eckert zet het instrument opnieuw op de kaart i.s.m. de Hamburger Ratsmusik, klaveciniste Anke Dennert, luitenist Ulrich Wedemeier en cellist Sven Holger Phillipsen. U wordt meegezogen in een ander muzikaal tijdperk dat bonste van de creativiteit en interactie tussen lutiers en componisten. Een geluid dat gestreken wordt en bij wijlen gefloten klinkt. Een ontdekking, kortom.

CHR777456 Christophorus – http://www.outhere-music.be

Misschien houdt u ook van: