Jeroen Malaise – tradition revisited in a contemporary way

by Knopskaya

Pianist Jeroen Malaise is op het eerste gezicht alles behalve een traditioneel pianist. En net daar zit de vergissing. Bij het creëren van nieuwe, eigentijdse geluiden stelt hij zich in deze tijd open voor de traditie van de oorsprong van het instrument.

Toen de eerste klavieren in het leven werden geroepen, werd het niet alleen een opdracht om er repertoire voor te schrijven, maar ook om de techniek van de instrumenten te exploreren en te optimaliseren. Het begon bij het klavecimbel en eindigt vermoedelijk nog lang niet bij de moderne piano van de dag van vandaag, integendeel. Nog steeds zoekt men naar mogelijkheden om het onderste uit de kan te halen en naar verdere mogelijkheden te zoeken. Dit grensverleggend onderzoek, in samenwerking met componist Karel Stulens, resulteerde in het album Keyboard Works Part one – piano and clavicord, uitgegeven bij het Belgische label Et’Cetera, binnen de Contemporary Composers reeks, opgenomen in DeSingel.

Achter Malaise (geb. 1971) schuilt een pianistiek duizendpoot. Hij studeerde aan het Antwerps Conservatorium zowel bij eerder klassiek georiënteerde docenten zoals Jacques Detiège, als bij hedendaagse Belgische componisten zoals Wim Henderickx. Zelf doceert hij onder andere improvisatie. Al deze elementen samen zorgen voor een constante nieuwsgierigheid, waarbij ook moderne technieken niet worden gemeden. De vroege traditie waarbij contemporaine pianisten ook eigen werk uitvoeren wordt hierdoor geherwaardeerd.  Deze visie deelt hij met componist Karel Stulens (geb. 1997). De jonge componist  deelt zijn voorliefde voor oude traditie en nieuwe multimedia horizonten met Malaise, wat voor optimaal resultaat zorgt.

Het resultaat is geen mix, maar een dialoog tussen tijdperken  en mogelijkheden. Er wordt gezorgd dat iedere voolgende compositie inwerkt als een intermezzo, maar ook ritmisch meevoert en de aandacht triggert. Klassieke klavecimbelpatronen en romantische melodieën worden beantwoord door elektronische media en algoritmen zonder schrikeffect. Afrikaanse ritmes reizen over de Middellandse Zee naar de wereld van de elektronica, waarbij de oorsprong van klanken uit vervlogen tijden worden behouden.

Af en toe neemt men een interessante knipoog waar. Zo konden we een stukje Romeo en Juliette van Prokofiev, een Toccata van Bach en een stukje Für Elise van Beethoven waarnemen. Misschien kunt u nog meer terugvinden?

Kortom, een interessant album vol verrassingen, herkenning en experiment die samen voor een wakkere en onderzoekende geest zorgen.

KTC 1690 . 1CD . 8711801016900 . 22/11/2020 . ETCETERA RECORDS

 

Misschien houdt u ook van: