Jodie Devos kennen we als de energieke verschijning die zich van Koningin Elisabeth laureate, verder ontplooide tot vaste waarde in onze betere operahuizen. Haar jeugdige voorkomen in combinatie met haar fris ontloken timbre dat eveneens over een maturiteit beschikt om u tegen te zeggen, laten het haar toe om een zeer breed repertoire te bewandelen, wat ze ook doet. Samen met pianist Nicolas Krüger maakte ze haar selectie van het betere Engelstalige lied.
Stem van de liefde
Het mag eigenlijk totaal geen verrassing zijn, aangezien ze studeerde aan de Royal Academy of Music in Londen. Al vroeg ontdekte ze haar voorkeur voor het repertoire en ze zo zou ze ook tijdens de Koningin Elisabeth Wedstrijd een duidelijke keuze maken richting het repertoire van Benjamin Britten, hetgeen haar geen windeieren opbracht. Het prachtige Let the florid Music praise uit zijn cyclus On the Island, opus 11 is trouwens een bijzonder hoogtepunt binnen deze opname. De vier volgende liederen lossen de verwachtingen moeiteloos in. Op dezelfde manier kunt u haar voorliefde voor Ivor Gurney ontdekken. And love said, met liefde gezonden en dat hoort men.
Raakpunten
Het feit dat ze als Belgische in Engeland studeerde en nu in Frankrijk woont, zorgde ervoor dat ze eveneens geïnspireerd raakte door Belgische en Franse componisten, laat ze ons toch wel vernieuwers noemen van hun tijd: Darius Milhaud, Germaine Tailleferre, en mooi kruispunt in het geheel – Irene Poldowski (1879-1932). Zij was de Belgische van Poolse afkomst en vestigde zich in Engeland. Er is ook plaats voor de hedendaagse Patrick Leterme (geb. 1981) die twee gedichten van Oscar Wilde toondichte.
Het geheel is zo samenhangend als het contrasterend is, wat dit album een bijzondere uitdaging maakt. Maar zo klonk de muziek van de voorbije 100 jaar ook, sterk contrasterend met nieuwe accenten, er zit een zeer duidelijke logica achter.
Vernieuwend
Dat Freddy Mercury een plaatsje zou krijgen, past eveneens in het plaatsje van de persoonlijke journey van Jodie Devos. Daar ze vooraleer ze zich op het klassieke genre wierp, eerst vooral popsongs zong, blijft haar blik op de wereld er eentje die open open horizonten verkent. Zo ontdekte ze een opname van Mercury aan de piano in Hyde park, die hier adembenemend wordt neergezet. De combinatie is eigenlijk helemaal niet gek. Mercury voegde inderdaad nieuwe klanken en stijlelementen toe aan het Engelstalige repertoire, en dit vanuit eveneens een zeer breed interesseveld.
Jodie Devos is er door haar brede kijk op de zaken in combinatie met hard werk en uitzonderlijk talent toe gekomen om de rode draad te trekken doorheen haar eigen identiteit, zowel als door het repertoire van een taal. Het Engels mag dan wel dé muziektaal lijken binnen de moderne muziekwereld, buiten Engeland is het nog steeds niet voor de hand liggend als keuze binnen het klassieke genre.
Alpha Classics Alpha 668