Keiko Shichijo, Beethoven 1802: Controle,naturel, durf

by Knopskaya

Dat de Japanse pianiste Keiko Shichijo houdt van het combineren van buitengewone klanken die net dat beetje extra controle vergen, wordt meteen duidelijk na een bezoekje aan haar website. De stukken die men er kan terugvinden gaan van de warme lyriek van de Armeense componist Komitas Vardapet over de avant-gardistische klankklusters van Galina Oestvolskaja naar meer courant uitgevoerde componisten zoals Schubert en Bach.

Wat niet over het hoofd ziet is dat ook bij gekendere werken en componisten de identiteit van de muziek niet mag verloren gaan, trouw aan de periode waarin een stuk werd geschreven. Schubert is niet zomaar Schubert, Bach is niet zomaar Bach.

Haar album, Beethoven 1802, bewijst dit op zeer efficiënte wijze, dankzij het instrument waarop de opname werd uitgevoerd. Het betreft een fortepiano vervaardigd door Frère et Soeur Stein in 1802, die inmiddels werd gerestaureerd en tot het persoonlijke bezit van Shichijo zelf behoort.

Deze Weense fortepiano’s werden bijvoorbeeld o.a. door de Mozarts reeds bejubeld. Wat de mechaniek zo bijzonder maakt is de precisie waarmee de aanslagen moeten gebeuren omdat er geen onderdeel achterin  zit waardoor de hamer na een slag wordt tegengehouden. Even te hard zijn in touché, betekent dus dat de snaar accidenteel twee maal kan klinken. Dit gegeven maakt het album extra spannend om te beluisteren. Men kan haast  niet geloven dat er zo diepgaand gespeeld wordt, zonder enige aarzeling. Heel natuurlijk en vol zelfvertrouwen vloeien de klanken uit het instrument, waardoor de band tussen de pianiste en haar klavier extra duidelijk wordt.

Shichijo koos voor repertoire van Beethoven omstreeks 1802, het bouwjaar van het instrument. Het was een turbulente periode, blijkt uit zijn briefwisseling. Niet enkel ging hij aan het experimenteren met nieuwe  klanken, hij ondervond ook ongemak in zijn privé leven. Dit kwam onder meer  door het feit dat hij stilaan voelde dat zijn gehoor achteruit ging. Hij zou pas volledig doof worden in 1818.  In zijn Heiligenstadt Testament pende hij neer dat hij als dove muzikant niet meer zou willen leven. Hij zag het bijgevolg als zijn plicht om zoveel mogelijk werk na te laten. Shichijo laat deze turbulentie en dynamiek duidelijk voelen in haar uitvoering.

U krijgt Beethovens wanhoop en gedrevenheid, de schoonheid van zijn muziek en de klank van toen allemaal bij mekaar op dit  album – te koop via label Et’cetera. KTC1658

Beethoven 1802
Ludwig Van Beethoven
The Tempest – Moonlight Sonata – Eroica Variations

Keiko Shichijo – Fortepiano

https://www.keikoshichijo.com
https://www.aulos.be/
http://www.etcetera-records.com

Misschien houdt u ook van: