Levendige Brahms vertelt een verhaal

by Knopskaya

In zijn tijd was Johannes Brahms gezien als een conservatieve componist, iemand die vasthield aan traditionele stramienen zoals de symfonie, het concerto en het strijkkwartet. Dit in tegenstelling tot Liszt en Wagner, de nieuwe Duitse school, die muziek maakten gebaseerd op verhalen en beelden. En toch, binnen Brahms zijn conservatisme en aanbidding voor het verleden, was hij ook een vernieuwer. Bijvoorbeeld in zijn concerto’s, die uniek waren voor zijn tijd. Deze pianoconcerto’s worden op deze opname uitgevoerd door Simon Trpceski en het WDR Sinfonieorkester onder leiding van Cristian Macelaru.

De concerto’s zijn misschien minder groot en lang dan die van Mozart, Beethoven of Mendelssohn, maar ze klinken allen episch. Ze vragen bijzonder veel van de solist om te spelen zonder dat ze te ingewikkeld virtuoos overkomen. Het is als een dialoog tussen solist en piano die dient begrepen te worden. Dit zorgt voor een bijna orkestraal gegeven wanneer u deze muziek beluistert. En toch zou het oneerbiedig zijn te zeggen dat deze muziek er komt zonder verhaal. U hoort het al meteen bij de opening van het eerste pianoconcerto in D min opus 15. Er is groot drama, de bassen en hoorns gaan tekeer en Brahms zorgt hier voor een muzikale turbulentie die hij nooit meer zou evenaren. Het lijkt wel een scène. En net daarom is het kort door de bocht wanneer men Brahms conservatisme zou aansmeren. Het is natuurlijk wel zo dat men hints voelt en opmerkt die verwijzen naar zijn voorgangers, bvb. Beethoven. Maar dat heeft niets met conservatisme te zien, enkel een stevige bedding in en erkenning van muzikale wortels.  Deze opname bewijst het absolute tegendeel van de bewering. Er is niet enkel de interactie tussen het orkest en de solist. Er ontstaan een driehoek orkest-piano-solist waarbij ieder cruciale elementen loslaat van een geheel dat ons iets wil vertellen en dat wel degelijk beelden en taferelen oproept. Zeer levendige passages, anderen lieflijk en zacht.  Een zeer expressieve opname die Brahms statig en trots op de kaart zet.

CKD 732 http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord