Má vlast, het land van Bedřich Smetana

by Knopskaya

Má vlast, mijn land, is ontegensprekelijk het meesterstuk van de Tsjechische componist (1824-1884). Hzt is tevens een absoluut unieke creatie binnen het wereldwijde symfonische repertoire. Smetana had het een heel leven niet gemakkelijk gehad in die zin dat hij niet steeds kon schrijven in optimale omstandigheden. Zo stierven bvb. drie van zijn vier dochters. Toen hij directeur werd van de Zweedse Philharmonic Society te Gothenborg kon hem dit ook artistiek slechts beperkt bevredigen. Toch werd Gothenborg de uitvalsbasis van reizen die bepalend zouden zijn voor zijn groei als artiest en componist.

In 1857 bezocht bij Franz Liszt te Weimar, waar hij de Faust Symphony te horen kreeg, wat een diepe indruk op hem naliet. Na zijn terugkeer in Gothenburg zou hij zich hierdoor laten inspireren. Daarboven was hij ook erg beïnvloed door de nieuwe Duitse school waarvan Liszt, Wagner en Berlioz deel uitmaakten. Het werd de spil van zijn muzikale denken, wat hem niet in dank werd afgenomen bij terugkeer in zijn thuisland in 1861. Tijdens zijn aanstelling bij het Provisional Theatre werd hij niet enkel geconfronteerd met financiële tekorten, maar met beschuldigingen dat hij het Tsjechische muziekbeeld wilde germaniseren. Zijn opera’s werden Wagneriaans genoemd en zorgden voor een polemiek over wat Tsjechische opera zou moeten inhouden. Het was rond die periode dat hij begon te spelen met het idee van symfonische gedichten binnen cycli. Zo ontstond ook het idee  om een ode te schrijven aan zijn land binnen dit concept. Een concept waaraan hij werkte tot doofheid hem overviel. Deze doofheid isoleerde de componist zowel privé als professioneel. Toch zou deze cyclus af moeten worden gewerkt, waarin hij ook slaagde, zes gedichten lang vol Tsjechische liefdesverklaringen aan het land, zijn natuur, geschiedenis en mythologie.  Het resultaat was compromisloos betoverend. In een brief droeg hij het op aan de Koninklijke Raad van de stad Praag en verklaarde hierin dat de reden hiervoor is dat hij in deze stad zijn eerste stappen in de muziek zette, zijn prilste opleiding volgde… De cyclus bleek een succes.  De Moldau, Vltava, is hierbinnen het meest gekende stuk en wordt nog steeds in tal van uitvoeringen en versies gebracht.

Voor de uitvoering op deze CD, live vanop het Praagse lentefestival 2021 en uitgevoerd door  Collegium 1704 o.l.v. Václav Luks, werd teruggegrepen naar de vorm waarvan men uitging dat het einde van de negentiende eeuw werd gespeeld. De moeilijkheid hierbij waren de instrumenten gezien het om een periode ging waarin oudere (vooral blaas)instrumenten en instrumenten uit modernere manufacturen door mekaar werden gebruikt. Smetana had een voorkeur voor de modernere instrumenten. Om zeker te zijn van de zaak werd teruggegrepen naar zeer vroege opnames van rond het fin-de-siècle. Er waren ook vragen rond het vibrato van de strijkers die zo konden worden opgelost. Het partituur stond bol van de accenten, wat er op wijst dat Smetana exact wist hoe hij zijn partituur wenste uitgevoerd te zien.

Deze opname benadert de erfenis van de componist dan ook met groot respect en precisie. Beluistert u geen 13 Moldaus in een dozijn, maar kies voor deze fijne opname die u terug naar de oorsprong brengt.

ACCENT  ACC24378 http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord