Wanneer we denken aan oude muziek, vergeten we vaak de traditie die er in onze Lage Landen heerste. Onze regio bulkte van het muzikale talent en degelijke instrumentenbouwers. Zo was er uit het befaamde Ruckers-geslacht Ioannes Couchet (1615-1655) die eveneens klavecimbels bouwde nadat hij bij zijn oom in de leer ging.
Van zijn hand staat een prachtig historisch instrument met dubbel klavier in het Brusselse MIM (Muziek Instrumenten Museum) uit 1646, een unicum binnen de collectie. Het is rond de verhalen dat dit instrument weet te vertellen dat de Oostenrijkse organist-klavecinist Peter Waldner deze mooie CD wist samen te stellen. Altijd geweldig wanneer uit een land dat zelf een rijke muziektraditie kent, interesse en erkenning naar onze regio uitgaat. Het instrument werd gereviseerd door Christophe Bursens. Het resultaat is dan ook betoverend.
Waldner studeerde orgel, klavecimbel en piano tezamen met literatuurwetenschappen in zijn thuisland en specialiseerde zich in vroege muziek, uitgevoerd op historische instrumenten. Zo studeerde hij onder andere bij Gustav Leonhardt te Amsterdam en William Christie in Parijs. Hij bestudeerde eveneens de historische orgels van Nederland bij Hans van Nieuwkoop en Kees van Houten. Momenteel doceert hij zelf te Innsbruck. Zelf deed hij al vele opnamen en staat hij gekend als uitzonderlijk kenner van het rijke repertoire voor klavieren, vooral m.b.t. het Barok en Renaissance repertoire. Hij besteed ook veel aandacht aan het repertoire van Johann Sebastian Bach.
De selectie van muziek gemaakt voor dit album betreft Vlaamse, Nederlandse en Franse stukken repertoire, allen gebaseerd op teksten van liederen die een verhaal willen vertellen. Deze teksten gingen over het alledaagse leven van toen, over een emotioneel afscheid, verhalen van rouw en hartpijn, verwijzingen naar dansen waarbij instrumenten werden gebruikt als de draailier, doedelzak of fluit. Taferelen waarbij u uw fantasie de volle loop kunt laten gaan tijdens het beluisteren van deze composities.
Het programma op dit album is helemaal aangepast om de technische mogelijkheden van dit instrument in de verf te zetten, dit met stukken van rond de periode waarin het instrument werd gebouwd en die vermoedelijk rond die periode ook op het instrument zelf werden gespeeld, een boeiende tijdreis dus. Een beetje als geschiedenis aanraken met uw trommelvlies.
Componisten Jan Pieterszoon Sweelinck, Peeter Cornet, Pieter Philips en John Bull waren gerenommeerd tijdens hun leven en hebben mekaar hoogstwaarschijnlijk goed gekend. Samen vormen ze de spil van deze opname en nemen u mee in hun fantasieën. Sweelinck, ook wel de Orpheus van Amsterdam genoemd, werd beschouwd als een van de belangrijkste Nederlandse klaviercomponisten van rond 1600, organist en pedagoog. Op dit album kunt u van vier van zijn werken met variaties genieten, met daarbij in de brochure de mooie en vooral liefdevol idyllische teksten die oorspronkelijk bij de compositie hoorden. Zo leert u ook de andere grote namen van zijn tijd kennen. De Brusselse Peeter Cornet, Peter Philips die zowat doorheen heel Europa reisde, John Bull die zich vanuit Engeland bij onze traditie voegde, Nicolas Anoine Lebègue die samen met Jacques Champion de Chambonnières de zeventiende eeuwse Franse klavecimbelschool vertegenwoordigt.
Een mooie muzikale reis doorheen de muzikale geschiedenis van wat we toch wel onze regio mogen noemen en waar we bijzonder trots op mogen zijn. Met dank aan onze vrienden uit Oostenrijk.
Uitgegeven i.s.m. het Österreichisches Kulturforum, Land Tirol, Innsbruck, en het MIM – LC27002 – Tastenfreuden 12