Nelson Goerner – De poëzie van Richard Strauss in toetsen vol woord

by Knopskaya

Richard Strauss (1864-1949) heeft zijn carrière lang gezocht naar de juiste combinatie tussen woord en muziek, hetgeen zich uitte in zijn grote aantal liedcomposities. Na de het vruchtbare decennium 1889-1899 werden zijn symfonische gedichten geboren, waaronder Tod und Verklärung. Vervolgens gaf hij zich volledig over aan de podiumkunsten. Hij schreef zijn opera’s Salomé en tenslotte Capricco – zijn allerlaatste werk. Toppianist Nelson Goerner bekijkt de tien jaren vol inspiratie door pianistieke bril, samen met het Orchestre Philharmonique de Radio France o.l.lv. Mikko Franck. Een heerlijke combinatie vol instrumentale zanglijnen en dialogen. Hij sluit af met Tod und Verklärung.

Strauss’ interessegebied was breed, en hij had een voorliefde voor blaasinstrumenten zoals de klarinet en de hobo, maar ook voor slaginstrumenten. Zijn Burlesque is bijgevolg een zeer eigenzinnige compositie en in tegenstelling tot wat de titel laat vermoeden een zeer fantasierijk barok-geïnspireerde compositie, een pittig gedicht zonder woorden met humoreske virtuoze  en zelfs walsende passages. Hij wilde dat Hans von Bülow het zou spelen bij de première. Van  Bülow weigerde wegens “onspeelbaar’. Het zou Eugen d’Albert worden, een oud-leerling van Franz Liszt die de eer kreeg.

De Serenade for Winds is dan weer hoorbaar Mozart-geïnspireerd, zelfs in aantal blazers- 13. Daarmee wordt duidelijk verwezen naar de Gran Partita K361. Een mooi stuk vol reflectie dat in nocturne-stijl eindigt. Een liefdesbetuiging aan het werd van Mozart.

Tod und Verklärung werd meer geïnspireerd door componisten uit Strauss’ recente verleden zoals Franz Liszt en Berlioz. De transcendente ideeën verwerkte hij in orkestrale vormen en ging steeds in eerste instantie uit van de tekst die de muziek zou gaan bepalen. Vandaar het sprekende, poëtische karakter. De tekst van Alexander Ritter spreekt zonder woorden  en door de muziek van Strauss over dood, lijden en het gevecht ertegen. Het romantische ideaal, de ontgoocheling, de levenservaring. Strauss stopte er zoveel van zichzelf in. Goerner haalt het er moeiteloos uit.

copyright: Johan Jacobs

Deze schijf biedt u een waaier van diepe emoties en laat u van een glimlach over liefde naar diepe reflectie overgaan. Alsof u eerst het wapen krijgt, om daarna in alle wijsheid de moeilijke episodes aan te kunnen. De  ontwikkeling van gevoelens via muziek. Een totaalbeleving.

Alpha 733 – http://www.outhere-music.be

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord