Het Amstel Quartet is een vernieuwend Amsterdams Saxofoon kwartet dat al 25 jaar lang zoekt naar het perfecte geluid. Die zoektocht bracht hen reeds naar alle uithoeken van de wereld. Op hun jongste album laten ze hun publiek kennismaken met het veelzijdige oeuvre van de Letse componist Georgs Pelécis (geb. 1947).
Wat vooral opvalt is dat de componist op jonge leeftijd reeds in aanraking kwam met koormuziek en daarnaast zowel viool als piano speelde. Hij trok naar Moskou om er compositie te studeren bij niemand minder dan Aram Kachaturian, waar bij afstudeerde met een werk voor bariton-saxofoon. Bij zijn terugkeer in Riga, kreeg hij de leerstoel polyfonie. Een hele uitdaging, omdat hiervoor niet direct een leermethode voor handen bleek. Na vier jaar keerde hij terug naar Moskou. Niet omdat het allemaal een maat voor niets was, maar net omdat hij er een extra proefschrift rond de polyfonie behaalde, meer bepaald rond de Vlaamse polyfonist Johannes Ockeghem. Zijn nieuwsgierigheid bleek eindeloos en er was niets waar hij mee in aanraking kwam, dat hij niet muzikaal wilde uitpluizen. Componeren bleek hierbij een absolute must.
Op hun jongste album, dat rond de feestdagen – terecht – met heel veel enthousiasme in onze bus mocht vallen, leren we een componist kennen die vernieuwend werk maakt, met eerbied voor de diepe wortels die zijn voorgangers – bvb. Bach en Palestrina – hebben geplant. Het Quartet gaat in dialoog met het orgel, het Klavecimbel, de piano, de viool en de fluit. Een tijdreis binnen het eigentijdse kader. Men hoort mooie verwijzingen naar de oude muziek, naar renaissance en barok. Hiermee onderscheidt Pelécis zich van de moderne componist die steeds meer op zoek is naar avant-garde. Niets tegen dat laatste, maar wel het mooiste bewijs dat hedendaags klassiek niet een bepaald geluid aanhangt. Modern klassiek is vrij van inspiratie, of die nu vanuit het verleden komt of naar de toekomst neigt. En misschien is dit het verleden wel dat naar de toekomst reist? Wie zal het zeggen?
Een warme en uitnodigende schrijfstijl die ook instrumenten uit heden en verleden verbindt.
Muziek is eeuwig, ziet u wel!
Teaser: klik hier!