Foto ©Daniel Dely
Philippe de Chaffoy is een bescheiden man van vele werelden. Wanneer we meer over hem willen te weten komen, komen we niet op een of andere flashy webstek terecht, maar leren we een man kennen van weinig woorden met veelzijdige kwaliteiten als uitvoerend muzikant en componist.
Mooi Gent, mooi mens
En toch is de kans groot dat u de man al gehoord hebt, vaak zelfs. Hij zorgde als geliefd studioartiest van vele bekende namen voor de vioolpartijen in heel wat nummers binnen het hedendaagse genre en binnen de populaire scène. Vooral actief binnen de Gentse cultuurscène, gaat zijn naam hand in hand met die van andere ‘oude superrotten’ van zijn generatie zoals multi-instrumentalist en jazzmuzikant Koen de Cauter en blueslegende Roland Van Campenhout. Hij houdt van zijn stad en haar volk en is er een vaste gast binnen grote en kleine muziekgebeurens, of het nu om wijkfeesten of café-optredens gaat, of onder de spotlights in een schouwburg, dezelfde begeestering blijft. De muzikant is integer, hetgeen zijn muziek dan ook uitstraalt.
Met zijn album Bisharas, treedt hij op zijn eigen introverte manier uit de spotlights en laat op bescheiden, doch zeer fijnzinnige wijze horen wat hij als componist en violist te bieden heeft. Een mooie verrassing. De stijl van de Chaffoy leunt universeel aan bij verschillende smaken en genres, maar onder een zeer persoonlijke noemer. Het karakter is verenigend, iets wat we in deze tijden zo erg nodig hebben. Een mooie loepzuivere sound is getuige van jarenlange ervaring en vakmanschap. Dit album heeft mogen rijpen. Het werd dan ook opgenomen in de eigen huisstudio van de artiest. Kijk, dan krijg je pas echt een genotsnummer, van habitat naar habitat, van mens-muzikant naar mens-luisteraar.
Aroma’s
De titels vertellen het verhaal van het specifieke geluid dat men nummer per nummer te horen krijgt. Geen grof geschud, maar mooi ingeplande percussiepartijen en een heel klein tikje piano. Het zijn liederen zonder woorden, vioolse poëzie. Er worden sfeervelden gecreëerd die niet enkel gevoelens weergeven, maar ook kleuren, gedachten, overpeinzingen, gewaarwordingen. Neem nu de kleur burnt sienna, een bruintint vooral gekend binnen de schilderswereld. Deze kleur wordt diep uitgewerkt met melancholisch gevoel zonder een druppel meligheid. Het gevoel wanneer je naar een kader kijkt – Frmaework, wanneer het licht binnenvalt – In a very light room, of wanneer er van alles rond je kop vliegt en zoemt – Surrounding planes.
Men hoort het leven en de ervaring van de muzikant. Oprecht en integer. Een puur genotsalbum
Dit album werd gemaakt op 300 exemplaren en is te bekomen via Hara – Alain ‘Amigo’De Smet – Hara@telenet.be