Poëzie in symfonie – César Franck

by Knopskaya

Het Parijse publiek van de negentiende eeuw had een duidelijke voorkeur voor opera en operette. Kamermuziek en orkestrale werken werden beschouwd als te ernstig, academisch en droog. Het was dus een behoorlijke uitdaging om nog symfonische muziek te schrijven in het Frankrijk van toen. Het verlies in de Frans-Pruisische oorlog zorgde echter voor een verschuiving in muzikale noden, er kwam nieuwe energie vrij in de Franse scène.

Dit werd vooral duidelijk door de oprichting van de Société nationale de Musique in 1871, met vooraanstaande leden, waaronder de in België geboren organist, componist en pedagoog César Franck. Het was de periode van de Ars Gallica; men was uitgedaagd om instrumentaal muziek te creëren die kon tippen aan de Duits-Oostenrijkse traditie. Het was pas in 1889 dat Franck zijn nieuwe D mineur symfonie zou presenteren in Parijs. Het succes was niet meteen unaniem. Het week af van traditionele structuren. Ondanks het tedere karakter van de muziek, joeg het critici de muur op. Totaal onterecht, wanneer men het oor met open geest en naturel vrij laat genieten van deze muziek. Dit zijn de accenten waar dirigent Alain Altinoglu – samen met het Frankfurt Radio Symphony – duidelijk naar voor bracht bij deze opname. Een zachte liefdevolle Frank, die waar het nodig is dynamieken op gang brengen die een mystieke indruk scheppen binnen een romantisch kader. Het cyclische karakter dat zo typerend is voor Franck zijn stijl, het spelen met snelheden die vloeien om daarna terug te vallen om intieme motieven staat centraal. Music for the mind. Poëzie in klank.

César Franck koos Gottfried August Bürgers ballade Der wilde Jäger als literair model voor Le Chasseur maudit, een van zijn bekendere toondichten. Een graaf respecteert de zondagse rust niet en gaat jagen in plaats van de mis bij te wonen. Hij wordt vervloekt en dient opgejaagd de wereld door te blijven dwalen. Deze dramatiek wordt prachtig weergegeven in deze opname, gespeeld met vreugde, maar symbool voor agressie en beklemtoonde opgejaagdheid binnen het thema. Alsof men het gedicht in prenten ziet.

De melancholie in de Symphonie de rédemption, geschreven tijdens de Frans-Duitse oorlog met Christelijke inslag laat het publiek een Franck kennen die godsvrezend is. Een compositie die vele transformaties doorgaat naarmate een teneer geslagen volk de heiland terugvindt. Een kleurrijk en bloeiende ervaring.

Een opname voor wie graag intens beleeft.

ALPHA 898 – http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord