Polyfoon kerstgevoel – Missa Noe Noe

by Knopskaya

Na de immense muzikale persoonlijkheid van Jacques Arcadelt (1507-1568) aan de wereld te hebben onthuld, presenteert Leonardo García Alarcón, samen met de Chœur de Chambre de Namur en Cappella Mediterranea, een onmisbare aanvulling op zijn eerdere opnames: de Missa Noe Noe, die hier wordt gepresenteerd in het kader van de kerstliturgie.

De opname bevat motetten, niet alleen van Arcadelt maar ook van Josquin Desprez, omdat hij het grote voorbeeld was voor muzikanten van zijn generatie. Het eindigt volmondig met Josquins imposante Benedicta es coelorum regina voor zes stemmen, zij het in een uitgebreide versie voor twaalf stemmen van Jean Guyot de Châtelet (1512 – 1588): nog zo’n Waalse componist om te ontdekken!

Ricercar besteedde in 2018 reeds aandacht aan de 450e overlijdensverjaardag van Arcadelt met een opname die madrigalen, liederen en motetten omvatte. Nu wordt er aandacht besteed aan zijn missen, het enige wat toen niet werd opgenomen. Een terecht opgevulde leemte dus.

Over Arcadelt zelf valt eigenlijk weinig terug te vinden. Wel weten we dat hij zoals anderen uit onze streek, zijn opleiding in Italië kreeg, en sterk beïnvloed werd door deze stijl en waardoor hij dus madrigalen zou gaan schrijven. Later zou hij in dienst gaan aan het Franse hof. Het moet rond deze periode geweest zijn dat hij zijn missen heeft geschreven. Over het tijdstip waarop de Missa Noe Noe voor vier stemmen werd geschreven, weten we zo goed als niets. We weten wel dat het gebaseerd is op Jean Moutons motet Noe Noe. De oorsprong hiervan zou een manuscript zijn uit Rome waarin ook Silva’s motet Ave Reginum coelorum was opgenomen. Het manuscript bevat vooral motetten die gaan over Maria  en die gelinkt zijn aan Kerstmis. Een aantal gekende componisten zoals Deprez, Dufay en Ockeghem passeren hierbij ook de revue.

Bijzondere aandacht voor het mooie Illibata Dei Virgo, een vroege compositie van Deprez van toen hij nog cantor was aan de Sixtijnse kapel. Een mooie combinatie van stemmen, die van tweestemmig steeds verder aandikken tot vijf stemmen en steeds voller en voller gaan klinken. Letterlijk vervullend om te beluisteren.

Het werk van Deprez is oneindig gekopieerd, herwerkt voor instrumenten en aangevuld. Hieraan kan men zien welke invloed hij heeft gehad op zijn generatie. Een goed voorbeeld hiervan is het zesdelige motet Benedicta es, caelorum regina door Jean Guyot de Châtelet, die het aantal stemmen zelfs ontkoppelde naar twaalf.

Een mooi polyfoon werk dat op zeer oprechte en integere wijze een kerstsfeer oproept. Prachtig om te beluisteren op een mistige winterochtend en om in volledige stilte in te laten werken. Even ontsnappen aan de feestdagengekte en puur genieten.

RIC456 – http://www.outhere-music.com

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord