Johann Friedrich Fasch (1688-1758) studeerde in Leipzig en componeerde oorspronkelijk in de stijl van zijn goede vriend en collega Telemann. Hij kwam ook in contact met de muziek van Vivaldi en introduceerde Italiaanse elementen in zijn muziek. Hij bleef eeuwige student waardoor hij veel rondreisde. Zo studeerde hij in Darmstadt bij Graupner en werkte hij als violist in Bayreuth. Hij werd organist in Greiz en later ook Kapellmeister bij de enthousiaste Graaf Morzin te Praag. In 1722 werd hij Hof Kapellmeister in Zerbst. Hier zou hij maar liefst 36 jaar lang blijven. Hij componeerde er enorm veel kerkmuziek, maar moest ook componeren voor het vermaak en speciale gelegenheden naast een hele resem aan administratieve taken. Aan het einde van zijn leven zou hij financiële problemen hebben gehad toont deze administratie aan. Hij probeerde van Zerbst een muzikaal centrum te maken in Noord-Midden-Duitsland. Hiervoor onderhield hij goede contacten met andere belangrijke componisten zoals Graupner, Pisendel en Heinichen. Ze wisselden ook veel partituren uit, waardoor Fasch muziek van andere hoven in Zerbst kon opvoeren en waardoor zijn eigen muziek ook aan andere hoven kon weerklinken. Zo voerde Telemann zijn werk uit in Dresden. Componisten van toen waren reeds regelrechte netwerkers.
Fasch’ werk stond echt wel op vele plaatsen in de kijker. Dit ondanks tijdens zijn leven niets van zijn werk werd uitgegeven of gedrukt. Het was dus zijn enige manier van verspreiden. Hierdoor is er spijtig genoeg ook veel van zijn kerkmuziek verloren gegaan. In de bibliotheken van Zerbst, Saken-Anhalt, Dresden en Darmstadt zijn stukken terug te vinden. De voortdurende uitwisseling van stukken moet ook zijn eigen schrijven hebben beïnvloed. Op vier uitzonderingen van zijn drieënzestig bewaarde concerto’s na, volgen deze werken bijna allemaal de drie-bewegingsstijl van Vivaldi. Vermoedelijk komt dit door de toenmalige muzieksmaak in Dresden. In tegenstelling tot Pisendel en Heinichen (zijn Dresdense collega’s) maakte hij de solopassages eenvoudiger, minder expressief virtuoos. Eerder met fijne ornamenten zoals deze van Telemann. Op deze dubbele CD van het Vlaamse barokensemble Il Gardellino kunt u op de eerste CD werken terugvinden die bewaard werden in vooral Dresden en Darmstadt. U hoort werk voor Hobo, fluit en strijkers. De tweede CD betreft vooral het werk uit Darmstadt. U hoort trompetten, timpani, hobo’s, fagot, fluit en viool. Een mooie opname met veel afwisseling die de rijkdom van de muziek van Fasch weerspiegelt, ook in zijn rijke instrumentatiekeuze. U hoort de vele invloeden uit Italië doorklinken; fris licht-virtuoos, rijk en vol klinkend. Een meeslepende opname voor een goed humeur trouwens.
Accent24399 http://www.outhere-music.com
Raadpleeg zeker ook deze eerdere opname van Il Gardellino met concerti van Fasch, eveneens bij label Accent