Samuel Berthod: Klezmer, Klarinet en connectie

by Knopskaya

Jong geweld

De van oorsprong Franse, maar momenteel in Scandinavië residerende klarinettist Samuel Berthod begon op vijfjarige leeftijd met het spelen van zijn “verkozen” instrument. Op zijn zestiende speelde hij  zijn eerste grote soloconcert tijdens het Franse Festival du Périgord Nord. Deze vroege ervaringen resulteerden in maar liefst veertig jaar actief spelen en vooral veel nieuwsgierigheid naar stijlen en experiment – een letterlijk en figuurlijk veelzijdige en vooral leerrijke reis.

Stijlen

De muzikant ziet er hip en fris uit, en zo klinkt ook zijn muziek. Of hij nu Mozart speelt, jazz, klezmer of balkanmuziek – sfeer en virtuositeit zijn gegarandeerd. Zo speelde hij op verschillende continenten waar hij telkens het publiek weet te verrassen met zijn rijke repertoire. Hij voert zijn muziek uit op een klarinet van het Franse merk Buffet Crampon (www.buffet-crampon.com/artist/samuel-berthod/ ). Het vooraanstaande Franse magazine Diapason noemt hem terecht een geboren concertist.

Muziek zonder grenzen

Berthod vindt het een belangrijke boodschap dat muziekstijlen niet hiërarchisch in te delen zijn. Of hij nu klezmer, klassiek of jazz speelt – en jawel, elektronisch experimenteert hij ook; iedere noot en passage is even belangrijk en met evenveel respect en precisie  neergezet en/of gecomponeerd. Zijn grote missie is om volkeren samen te brengen door middel van muziek.

Klezmer

Traditioneel wordt deze muziekstijl op joodse bruiloften gespeeld. Dus eigenlijk is het verenigende idee van Berthod helemaal niet vergezocht. Toen het joodse volk naar overal ter wereld uitweek, nam het zijn muzikale traditie mee naar alle windstreken. Het gevolg is een muziekstijl die overal ter wereld als klezmer werd beschouwd, maar die overal werd beïnvloed door de lokale klanken. De naam klezmer zelf ontstond pas een goede 50 jaar geleden.

In zijn compositie Danse des Jaloux combineert hij klezmer met balkanklanken. Dit zorgt voor uiterst dansbare opzwepende melodieën. Desondanks de klezmermuziek een rijke traditie kent, slaagt Berthod er nog steeds in interessante melodieën te creëren en op te nemen.

Hij neemt de lezers van ’t Pakt graag mee op videoreis doorheen zijn loopbaan. Daarna is het aan u om nog meer filmpjes te verslinden zoals bv. de beelden van het Odessa Jazz Festival. Dat van alle stijlen die hij beheerst de klezmer zijn persoonlijke grote liefde en specialiteit is zal u daarbij niet ontgaan.

Zijn discografie kunt u terugvinden op zijn persoonlijke website: https://www.samuelberthod.com/

Een nieuw album wordt binnen het jaar verwacht.

Misschien houdt u ook van: