Het was pas jaren na zijn dood dat de symfonische werken van Franz Schubert (1797-1828) echt ontdekt en geapprecieerd werden. Het was onder andere Schumann die ze onder de aandacht bracht. De symfonie die nooit werd afgewerkt, werd zelfs pas in 1865 opgemerkt.
Deze mooie box met vier CD’s geeft u een overzicht van het complete symfonische werk van de componist, chronologisch opgesteld. Zo horen we in de zes werken die geschreven werden tussen 1813 en 1818 duidelijk invloeden van Mozart en Haydn. Schubert schreef vooral met het oog op amateur-muzikanten die zijn partituren zouden uitvoeren, dus hij experimenteerde erop los. De amateurscène van die tijd is trouwens nauwelijks te vergelijken met wat men heden ten dage onder deze term verstaat. Het gaat wel degelijk over mensen met een klassieke opleiding die een bepaalde moeilijkheidsgraad aankonden. De uitvoering beperkte zich echter tot de woonkamer of bijeenkomsten op vriendschappelijk muzikale basis. Deze werken lieten het Schubert toe de symfonische traditie te herwerken. Toch vond hij van zichzelf nog niet dat hij zijn persoonlijke stijl had ontwikkeld. Brahms, die nochtans een groot bewonderaar van Schubert was had ze liever niet gepubliceerd gezien. En toch, ze bewijzen de evolutie van Schubert als jonge componist en zijn daardoor hoogst interessant om te beluisteren – hier op disc een en twee. Het duurt trouwens ook een hele tijd eer u mineur te horen krijgt – iets wat later de componist toch zou gaan typeren. De verken zijn ontluikend en vol jeugdige nieuwsgierigheid.
Het is pas nadat hij echt gebeten raakte door Beethovens invloed dat hij zijn identiteit naar eigen voldoening wist te ontwikkelen. Dit zijn de werken waarmee men de componist in de eerste plaats herinnerde. Zo werd zijn zesde symfonie gespeeld door de Vereniging van Muziekvrienden te Wenen ter gelegenheid van de herdenking van zijn overlijden, de maand voor het concert. Hij had nochtans zijn D44 aan hen opgedragen, maar deze symfonie was ervoor enkel nog maar door amateurgezelschappen gespeeld en bleek te moeilijk om op zo’n korte tijd onder de knie te krijgen. Het was de eerste echte openbare opvoering van zijn werk. U krijgt beide symfonieën te horen op disc drie en vier.
Deze vierdelige SACD van Bis-records werd opgenomen met het Swedish Chamber Orchestra o.l.v. Thomas Dausgaard en geeft een mooi overzicht van de instrumentale carrière van Schubert, die maar al te vaak in de schaduw van het lied verdwijnt. Het symfonische werk van de componist wordt benaderd als een reis, als een evolutie tussen vroeg en laat werk. De jonge Schubert die evolueert naar de door Sehnsucht overmande en soms zelfs getormenteerde componist zoals u hem in zijn laatste symfonieën kunt horen.
Deze box is een must-have voor iedere Schubert-liefhebber. Het volledige gevoelenspallet van de componist doorheen zijn carrière, groots neergezet.
BIS 2514 – SACD