Sfeervolle kerstliederen uit de tijd van Rubens

by Knopskaya

In de Zuidelijke Nederlanden van de zeventiende eeuw vormde kerstmuziek een genre op zich. Muziek ter ere van Maria werd aangevuld in de Antwerpse Kathedraal met Latijnse kerstliederen, die in 1604 reeds in druk gingen. Muziekuitgever Phalesius gaf in 1640 een aparte bundel kerstliederen uit onder de titel Cantiones Natalitiae. Gedurende een goede eeuw werden er bundels samengesteld van verschillende componisten, waarmee men ook de overgang maakte tussen de renaissancemuziek en de barok.

Op deze opname van het Flanders Boys Choir o.l.v. Dieter Van Handenhoven bij label Et’cetera kunt u kennismaken met het repertoire van toen en de componisten die er het grootste of mooiste aandeel in hadden.

Het oudste lied op deze opname is O quam amabilis van Guilielmus Munninckx (1593-1652) die organist was in de Antwerpse Sint-Andrieskerk. Henricus Liberti  (1610-1669)was eveneens gevestigd te Antwerpen, maar afkomstig uit Nederland. Hij begon als zangknaap in de Antwerpse kathedraal en wist op te klimmen tot organist. Zijn Nato Deo kent een zesstemmige textuur en wordt in het Latijn gezongen. Er is ook plaats voor Nederlandstalige kerstliederen in deze verzameling, zoals het anonieme Herderkens en herderinnekens van Bethlehem. Thema’s zijn meestal bijbels, maar teksten kunnen ook zeer volks zijn, soms zelfs in dialect.

De bundels bevatten dus voornamelijk werk uit Antwerpen, waarop bij deze opname ook de nadruk ligt. Men denkt hierbij terug aan de tijd dat Rubens er zijn atelier had en probeert hiermee mooie beelden voor ogen te toveren tijdens het beluisteren.

Toch is er ook plaats voor Petrus Hurtado, die van Spaanse afkomst was. Hij kwam als zangknaap terecht in de koninklijke Kapel te Brussel en werd zangmeester aan de kathedraal te Gent. En toch schreef hij in het oud Nederlands. Nu Coridon ’t is tijdt is een sfeervol lied in imitatieve stijl. Het opent trouwens deze opname.

De componist die tweemaal vertegenwoordigd wordt in deze opname is Oliverus Le Fèvre, afkomstig uit Valenciennes. Eenvoudige, elementaire liederen.  Ook tweemaal aanwezig is het werk van Philippus van Steelant die organist was in het Antwerpse Sint-Jacobs, de Jezuïetenkerk. Hij richt zich vooral tot de jeugd. Heel rijk expressieve muziek die vooral zeer toegankelijk klinkt. Ook dansritmes zijn aanwezig, zoals bij de muziek van Joannes vander Wielen en Philippus van Wichel.

Hoeveel namen en verwijzingen we ook geven, het dient vooral gezegd dat dit een rijke opname is, zowel wat stemmen als wat instrumentatie betreft. Hoorns, fluiten, strijkers, trombone en orgel. Alle ingrediënten aanwezig om een historische kerstsetting te laten slagen.  Onze aanrader voor uw platencollectie dit eindejaar.

KTC 1793 – http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord