Ondanks Händel zoals de meeste achttiende eeuwse componisten het opera genre als hoogst aangeschreven genre beschouwde en zijn oratoria hem een hoge status in Engeland bezorgden, waren het de occasionele werken zoals de Water Music en de Royal Fireworks die ons het meeste vertellen over de verhoudingen met zijn broodheren en publiek. Deze werken zijn nog steeds het meest verspreid van allemaal.
De koning wilde toen absoluut een feest op het water. Händel mocht het geheel, inclusief de muziek ontwerpen en dirigeren. Het bezorgde een enorm aanzien. Er was een hele cultuur aan grootse feesten in het Londen van toen. Het voorbeeld waren de feesten op het water zoals ze al tientallen jaren doorgingen in Venetië. Men was gek van sprankelende feesten die een bruisende stad lieten zien, samen met de macht van de koning. Daarom moesten de Royal Fireworks nog minstens zo groot worden in aanzien. Zoals toen in de verslaggeving stond, werd het een uitvoering van “1500 handen”. Het geheel werd nog eens aan kracht bijgezet door canonsschoten. Er hing overdreven publiciteit aan vast en moest het aanzien van de Britse troon opblinken.
Het B’Rock Orchestra o.l.v. Dmitry Sinkovsky wil het gevoel van toen opnieuw laten zegevieren en slaagt erin de muziek te laten sprankelen waardoor een grootsheid zich van de luisteraar meester maakt. Alsof men het spektakel achter het geheel opnieuw kan beleven zonder er beelden bij nodig te hebben. Het speelt zich allemaal af in het hoofd. De uitvoering op zich bezorgt de luisteraar een levendige verbeelding. Met een minimale bezetting werd voor maximaal resultaat gezorgd.
Pentatone PTC 5287 013 http://www.outhere-music.be