The cello in Madness – Het onbekende leren beminnen

by Knopskaya

We leven in een onzekere maatschappij die verteerd wordt door haat tegen al wat we niet kennen, of onverschilligheid  tegenover de dingen waarvoor we geen tijd nemen. De mens die men niet kent, wordt niet bemind. De  cultuur die men niet leerde kennen, wordt niet gekoesterd. De redenen zijn angst en onwetendheid. Dat muziek de oplossing is om te illustreren dat angst een slechte raadgever is, heeft cellist Olsi Leka perfect begrepen. Samen met pianist Piet Kuijken, nam hij een album op vol ongekende pareltjes die de luisteraar onmiddellijk in zijn of haar hart kan sluiten op een intuïtieve manier; gewoon omwille van de bezieling.

De bezieling die achter de CD schuilt, is de bezieling van de grote voorbeelden van Leka, componisten en componist-cellisten. Hij verwijst daarbij naar de rijke traditie van zowel grootmeester-cellisten uit de late achttiende eeuw zoals Luigi Boccherini en Jean-Baptiste Barrière, als naar grootmeester-violisten zoals Niccolo Paganini. De reden hiervoor is dat vanaf de negentiende eeuw cellisten viooltechnieken in het cellospel introduceerden, waardoor de cello steeds  meer als solo instrument op de  voorgrond trad. Voorbeelden van deze hybride stijl zijn bvb. de bewerkingen van Carlo Piatti van de composities van barokcomponist Pietro Locatelli. Hier begint de insteek van het album.

Ook onze Belgische muziek mag niet ontbreken binnen het celloverhaal. Maar liefst twee derde van dit  album is gevuld met muziek van topmusici van bij ons.  Het grootste deel is muziek van cellist-componist Eric Feldbusch (1922-2007). De muziek van Feldbusch  wordt gekenmerkt door het veelzijdige karakter. Dat Leka hem goed aanvoelt, komt grotendeels door een gedeelde voorliefde voor kamermuziek – minder instrumenten zorgen voor een diepere fijnzinnigheid, nostalgie en melancholie. De cello spreekt, de piano beaamt. Ook de veelzijdigheid van Feldbusch komt mooi tot uiting in het eerder experimentele, maar verfrissende Trois  Mouvements.

Ook voor romantiek van eigen bodem is er plaats. Le vieux quai, een compositie van Georges Lonque (1900-1967). Warme klanken nemen de luisteraar mee naar de wereld van onze eveneens Belgische schrijver Georges Rodenbach.

Dit album is een liefdevol verteld verhaal van een muzikant over zijn instrument, waarin ze verweven zijn als partners die samen op reis gaan doorheen tijd en ruimte – van barok over kamermuziek naar nieuwe klanken.

The cello in madness – te bestellen via de website van Olsi Leka: http://www.olsileka.com/ voor 17,90 euro
Opgenomen in deSingel, 2019 met de steun van de Eric Feldbusch Foundation en de Fédération Wallonie-Bruxelles – Phaedra Records 8718858194018

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord