Pianiste Claudia Chan is leading lady wanneer het men over hedendaagse uitvoeringen van pianomuziek spreekt. Ze kende een rijkgevulde carrière in de USA en Duitsland en is inmiddels al drie jaar artist in residence in Royaumont, waar jong beloftevol talent kwaliteitszeker rijpt. Ze ziet het als een enorme uitidaging om met die jonge compositiepioniers binnen de nieuwe muziek te mogen werken. Haar nieuwe album, eveneens opgenomen te Royaumont, bewijst dat een contemplatief karakter eveneens in moderne composities kan schuilen, ongeacht harmonie of dissonantie.
Ze koos hiervoor stukken van Annie Hui-Hsin en Matthew Chamberlain, omdat ze aanvoelen als een portret over haar leven als pianist. . De composities lijken beiden een verhaal te vertellen, met ups en downs. Het lijkt soms alsof een trein raast, om vervolgens naar totale rust weer te keren. Het leven als artiest, maar voor de luisteraar toch ook wel repserentatief voor de maatschappij van vandaag vol haast met de nodige rustpunten of adempauzes.
De muziek van Elliott Carter, kent een sterk reflectief karakter, gebaseerd op diepen wortels binnen een klassieke scholing. De componist was student van Nadia Boulanger te Parijs. Hij biedt je een spiegel in gedachten en laat je als het ware in de piano verdwijnen als in een soort van sfeerkamer. Het zijn gedachten die tot eenheid stemmen, ieder mens, van waar ook ter wereld zal er zijn dagelijkse doen in herkennen. Vertrekken vanuit een klassieke basis voedt punten van herkenning. Daarom past de uitvoering van deze muziek ook zo wonderwel in de Royaumont reeks. Nieuwe klanken gevoed onder stevige oude gewelven.
Voor Chan is het belanrijk de basis niet te ontkennen bij het samenstellen van programma’s, muziek voor te stellen als een gemeenschappelijk goed, waarbij nieuwe muziek moet communiceerbaar zijn naar iedereen. Dat heeft ze meegekregen uit haar opleiding bij Elaine Kruse en wil ze ook verder uitdragen. Communicatie is tenslotte het hogere doel achter muziek, Chan ziet muziek als een volwaardig taalsysteem dat ook onbewust van de grammatica kan worden gebruikt en gesproken. Ze zet dat poortje open dat anderen vaak ontmoedigt om naar moderne klanken te luisteren en dat bijgevolg onterecht gesloten blijft. Laat ze uw hand nemen, want er wacht u een totaal nieuwe geluidswereld.
B records LBM031 http://www.outhere-music.be